Yksinyrittäjä – pidä huolta itsestäsi!

13 vuotta yksinyrittäjänä toimiessani olen oppinut lähes kaiken mahdollisen kantapään kautta. Listaan kallooni taottuja oppeja tähän, jotta sinun ei tarvitsisi käydä samoja virheitä läpi, ellet välttämättä halua!

1. Suunnittele ja aikatauluta

Aiemmin tein kiireisinä aikoina töitä tauotta aamusta yöhön viikonloput mukaan lukien. Vaikka kalenteri olisi jo ollut täynnä, otin lisää toimeksiantoja, sillä en uskaltanut kieltäytyä yhdestäkään. Pelkäsin, että jos sanon ei, toiste ei kysyttäisi.

Tällaiseen kuormitukseen en enää taipuisi. Ei kestäisi fysiikka, pää eikä parisuhde.

Siksi olen opetellut olemaan itselleni lempeä. Olen opetellut hallitsemaan aikataulujani paremmin ja  priorisoimaan tehtäviä. Sovitut asiakastyöt ovat totta kai aina ykkösenä listalla, mutta jos kalenteri on jo valmiiksi täynnä, voin kysyä jo saman tien toimeksiantoa saadessani, olisiko mahdollista saada yhtään lisää aikaa. Jos ei ole, yritän ennakoida ja jakaa hommat  pitemmälle ajalle. Edelleen on vaikeaa sanoa ei, mutta nykyään olen opetellut sitäkin, jos homma ei onnistuisi ilman yli-inhimillistä venymistä.

2. Tauota työpäiväsi

Kun ToDo-lista on kilometrin pituinen ja valmista on saatava aikaiseksi, yrittäjän paha tapa on puurtaa ilman taukoja. Kun on kiire, ei todellakaan pidetä lounastaukoja tai työntekijöille lakisääteisiä kahvitaukoja, vaan hyvä, jos vessassa kerkeää käydä. Taukoja ehtii pitää sitten, kun projekti on valmis tai työsuma purettu – tai kesälomalla, ensi vuonna, eläkkeellä tai haudassa!

Ei mitään järkeä! Ihan oikeasti, lounastauon ja pienempien tuumaustaukojen tai vaikka kesken päivää tehdyn lenkin jälkeen on mahdollista, että aivotkin taas pelaavat. Työteho on ihan toisenlainen. Saat kerralla priimaa ja valmista, eikä tarvitse paikkailla kiirehäsellyksessä tehtyjä virheitä. Todellisuudessa työn tauotus ja ravitsevan lounaan nauttiminen säästävät aikaasi.   

3.  Käytä yrittäjän vapautta

Yrittäjällä ei ole säädeltyjä työaikoja, mutta sen ei välttämättä tarvitse merkitä, että yrittäjän olisi oltava aina töissä. Päinvastoin: voit määritellä itse, milloin teet työtä ja milloin et. Jos esimerkiksi otat vastaan asiakkaita iltaisin, ei sinun tarvitse tehdä täyttä toimistopäivää sen lisäksi. Tai jos olet luovimmillasi iltaisin, voit hyvin nukkua aamulla pitempään tai keskittyä aamulla kotihommiin.

Sinun ei myöskään tarvitse työskennellä kahdeksaa tuntia päivässä. Jos saat oleelliset hommat tehtyä kolmessa, pidä loppupäivä vapaata. Tai pidä kauniina päivänä vapaapäivä ja tee pidempää päivää sateella!

Oleellinen osa yrittäjän hyvinvointia on antaa itsensä nauttia hyvin ansaitusta vapaudesta!

Muista myös merkata itsellesi kalenteriin aikaa oman osaamisen kehittämiselle. Aina voi oppia uutta, ja kun pidät taitosi ajan tasalla, pidät huolta yrityksesi menestyksestä tulevaisuudessakin. Sinulla on valta antaa itsellesi siihen riittävästi aikaa ihan työaikana –muista, että sinä olet pomo, ja voit päättää olla itsellesi maailman paras ja kannustavin pomo!

4. Ulkoista mitä et osaa – tai opettele tekemään itse!

Älä tuhlaa päiviä ja viikkoja yrittämällä tehdä itse jotain, jonka ammattilainen tekisi tunnissa. Yrittäjän helmasynti on olla laskematta omalle työlleen mitään hintaa. On kuitenkin järkevämpää keskittyä tuottavaan työhön ja ulkoistaa sellaiset tehtävät, joiden ostaminen tulee sinulle edullisemmaksi, kun otat huomioon sen ajan, joka itseltäsi kuluisi. Samalla saat ammattimaisen lopputuloksen.

Jos kyseessä on taito, jota tarvitset usein, pidät strategisesti tärkeänä ja tekisit mielelläsi itse, jos osaisit, kehitä ihmeessä omaa osaamistasi. Pääset alkuun jo googlaamalla, katsomalla ilmaisia videoita ja webinaareja tai lukemalla kirjoja, mutta jos haluat varmistaa, että opit asian kunnolla, kannattaa koulutukseen satsata.

Voit kehittää osaamistasi tehokkaasti erilaisilla täsmäkursseilla – kannattaa tutustua esimerkiksi Caradsin verkkokurssivalikoimaan. Toisinaan voi taas olla hyvä idea palkata valmentaja, joka kanssa voi käydä yrityksen tilannetta ja osaamistarpeita läpi henkilökohtaisesti.  

Tai sitten voit valita molemmat! 

Syyskuussa alkaa nimittäin viiden viikon mittainen High Five – hyvinvoiva yrittäjä ja yritys -koulutus, johon kuuluu sekä henkilökohtaista valmennusta että Master Class -oppitunteja ja tehtäviä, jotka liittyvät yrittäjän hyvinvointiin ja yrityksen kehittämiseen. Opit muun muassa perustaitoja nettisivujen tekemiseen sekä kirjoittamaan niitä varten myyvät tekstit. Lue lisää paketista täältä.

High five – hyvinvoiva yrittäjä ja yritys

5. Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa

Yksinyrittäjänkään ei ole hyvä olla yksin! Verkostoitumalla muiden yrittäjien kanssa saat korvaamatonta vertaistukea.

Kun osallistut High Five – hyvnvoiva yrittäjä ja yritys -koulutukseen, pääset myös osaksi kurssilaisten omaan Facebook-yhteisöä, jossa pääset jakamaan onnistumisia ja kysymään neuvoa sekä valmentajilta että muilta osallistujilta. Yhteisö tehostaa oppimista ja auttaa saavuttamaan tavoitteet, ja ties vaikka saisit sieltä siemenen omaan yrittäjäverkostoosi! Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Ihanan rentouttavaa kesää toivottaen

tekstitaitovalmentajasi Katariina

Nähdään syksyllä!

LinkedInistä nostetta yrittäjälle – Katso vinkit!

Miten LinkedInistä, eli tuttavallisemmin Linkkarista, saadaan nostetta yrittäjälle?

Olet varmasti kuullut säännön 3-2-1. Jos et, se tarkoittaa aktiivisuuden suhteen sitä, että tykkäät kolmesta postauksesta, kommentoit kahta ja julkaiset yhden. Tämä on ihan hyvä nyrkkisääntö, mikäli LinkedIniä ei pidä tavoitteellisena somekanavana. Mikäli haluat Linkkarista nostetta, jatka lukemista.

Kuinka yrittäjänä voi hyötyä Linkkarista parhaiten?

Linkkari ei toimi kuten Facebook tai Instagram, mikä on erittäin hyvä asia. Ilmapiiri on positiivista ja asioita kommentoidaan rakentavasti. Näkyvyys on kuitenkin se JUTTU, minkä takia Linkkariin kannattaa jokaisen yrittäjän suunnata.

Aloin rakentamaan tavoitteellisesti Linkkari-verkostoani noin kaksi vuotta sitten. Verkosto kasvoi reilusti lyhyessä ajassa. Verkoston jäsenten määrä ei kuitenkaan ole muuta kuin luku, jos ei tutustu verkostoonsa. Verkoston eli Linkkari-perheen kanssa on tullut juteltua postausten kommenttikentässä ja yksityisviesteillä. Osan kanssa en ole keskustellut välttämättä kertaakaan ja sekin on ok. Osa ei halua keskustella ja se heille suotakoon.

Verkoston rakentamisen myötä huomasin, että näkyvyys alkoi kasvaa. Mielenkiintoni heräsi ja aloin opiskelemaan, minkä tyyliset postaukset toimivat, miten algoritmi toimii ja mitä näkyvyys tuo mukanaan. Mukanaan se toi puolet Caradsin valmentajista, lukuisia yhteistyökumppaneita, työtarjouksia ja asiakkaita. Eli ihan konkreettista myyntiä on myös tullut Linkkarin kautta!

5 aloitusvinkkiä saadaksesi LinkedInistä nostetta yrittäjänä

Linkkarista ei kannata jäädä pois eikä jättää hyödyntämättä sen potentiaalia. Kokosin viisi nopeaa vinkkiä, joilla voit aloittaa työskentelyn.

  1. Tarkasta, että profiilisi on julkinen ja että sinulle voi laittaa verkostoitumispyynnön-
    Mikäli profiilisi ei ole julkinen, on verkostoituminen huomattavasti haasteellisempaa. Vaihtoehtoiset painikkeet ovat follow ja connect. Kun sinulla on 30 000 lähintä Linkkari-ystävää verkostossasi, voit vaihtaa painikkeeseen lukemaan follow.
  2. Mikäli palvelusi/tuotteesi kohdentuvat suomalaisille, käytä Linkkarissa suomenkieltä.
    On jo vanhentunutta tietoa, että Linkkarissa pitäisi asioida englanniksi. Miksi pitäisi, jos palvelet asiakkaitasi suomeksi ja yrityksesi on suomenkielinen?
  3. Mikäli haluat kasvattaa verkostosi kokoa, verkostoitumishaasteet toimivat ensimmäisenä astinlautana.
    Verkostoitumishaasteisiin hakeutuu verkostoitumisen hyödyt ymmärtäviä ihmisiä. Muista kommentoida postausta ja sen jälkeen lähettää verkostoitumiskutsut muille kommentoineille.
  4. Tarkasta, että sinulla on 50 taitoa ja osaamista lueteltuina kohdassa skills.
    Kuinka voit kertoa ihmiselle, jota et ole henkilökohtaisesti tavannut, mitä osaat? No tietenkin luettelemalla ne. Tämä kohta on hyödyllinen myös Linkkarin hakutoimintojen takia. Kun etsitään tiettyä osaamista, skillssit nostavat profiilisi hakutuloksiin.
  5. Laita minulle verkoistoitumispyyntö, mikäli et vielä kuulu verkostooni.
    Verkostoni jäsenet saavat vinkkejä uraan ja yrittäjyyteen liittyen. Lisäksi hyödynnän verkostoani aina, kun minulta kysytään suosituksia. Suosittelen mielelläni verkostoni yrittäjiä. Tiina Räisänen | LinkedIn

Mitä seuraavaksi saadaksesi Linkkarista nostetta?

Kun olet tarkastanut nämä viisi kohtaa kuntoon, olet ottanut jo ensimmäisen askeleen. Seuraavaksi voit valita lähdetkö itsenäisesti muokkaamaan Linkkaria yrityksesi kasvun tueksi vai haluatko apua siihen.

Minä voin auttaa sinua. LinkedIn – kun on asiantuntijabrändin aika – valmennuksellani autan sinua henkilökohtaisesti. 1 x 45 minuutin valmennuspaketti sisältää vinkit profiilin kuntoon laittamiseen ja verkostoitumiseen. Mikäli haluat luoda ja/tai kehittää asiantuntijabrändiäsi, kattava valmennus siihen löytyy paketista Your brand – kun on brändi luotavana. Tässä valmennuksessa katsotaan sinulle sopiva strategia Linkkarin kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen. Valmennus on henkilökohtaista ja sisältää 3 x 45 min valmennustapaamista.

Jos sinulla on kädet täynnä työtä, voit myös ulkoistaa Linkkarityöskentelyn.

Laita minulle viestiä tiina.raisanen(at)carads.fi ja räätälöin sinulle sopivan paketin.

Kerro viestissäsi haluatko julkaisusuunnitelma, LinkedIn strategian, valmiit postaukset vai yrityssivun ylläpidon. Me käärimme hihamme auttaaksemme sinua.

Tiina

  • Tiina yrittajyysvalmentaja

Miten kirjoitetaan lyhyt esittelyteksti yritykselle?

Jokainen yritys tarvitsee lyhyen esittelytekstin, jossa kiteytetään yrityksen ydinlupaus ja olemassaolon tarkoitus: Mitä teet? Mitä hyötyä palveluistasi tai tuotteistasi on? Kenelle niistä on hyötyä?

Jokaisella yrityksellä on jonkinlainen esittelyteksti ainakin nettisivuillaan. Nyt en kuitenkaan puhu yrityksen tarinasta, historiikista tai yrittäjän matkasta yrittäjäksi, vaan lyhyestä kiteytyksestä, josta pitäisi selvitä saman tien, mitä yritys oikein tekee.

Nettisivuilla tällaisen tekstin paras paikka on heti etusivulla.  Samantyyppinen teksti tarvitaan myös someprofiileihin, liiketoimintasuunnitelmaan tai rahoitushakemuksiin. Kannattaa myös opetella kiteytys ainakin kuta kuinkin ulkoa, jotta osaat aina tarvittaessa kertoa yrityksestäsi lyhyesti ja napakasti. Tällaisia tilanteita tulee esimerkiksi verkostoituessasi ja ottaessasi yhteyttä mahdollisiin yhteistyökumppaneihin tai potentiaalisiin asiakkaisiin. Kun kirjoitat hyvän ja napakan yritysesittelyn, sinulla on siis myös hissipuhe tai myyntipuhe eli pitch valmiina.  

Tässä blogipostauksessa annan neuvoja hyvän esittelytekstin kirjoittamiseen ja kerron toisaalta, millaisia asioita kannattaa välttää.  

Näin kirjoitat yrityksen esittelytekstin

Mieti ensin, mitä yrityksesi tarkalleen ottaen tekee. Mitä palveluita tuotat tai mitä tuotteita valmistat ja/tai myyt? Mieti myös, mitä hyötyä tuotteistasi ja palveluistasi on? Minkä ongelman ratkaiset ja miten? Mihin tarpeeseen vastaat? Kuka hyötyy palveluistasi tai tuotteistasi kaikkein eniten? Millainen olisi ihanneasiakkaasi? Miten erotut kilpailijoistasi?

Kun olet selvittänyt vastaukset yllä oleviin kysymyksiin ja ne ovat kristallinkirkkaana mielessäsi, on aika muotoilla ydinlupauksesi lyhyeksi tekstiksi. Tässä muutamia vinkkejä, miten se kannattaa tehdä.

5 vinkkiä yritysesittelyn kirjoittamiseen

  1. Pidä kirjoittaessasi koko ajan mielessäsi ihanneasiakkaasi, ja kerro juuri hänelle, mitä hyötyä hänelle olisi tuotteistasi tai palveluistasi
  2. Pysy konkreettisella tasolla, mutta älä tyydy luettelemaan tuotteita tai palveluita, vaan nimenomaan hyötyjä.
  3. Kirjoita selkeästi ja konstailemattomasti.  Kenelle tahansa tulisi selvitä saman tien, mistä on kyse. Ymmärtäisikö mummosi?
  4. Käytä sanoja säästeliäästi. Mitä kompaktimpi teksti, sen parempi.
  5. Pidä huolta, että jokainen sana on tärkeä. Testaa, pysyisikö teksti aivan yhtä ymmärrettävänä, vaikka poistaisit siitä jotain.  Ota turhat sanat ja toistot pois.

Vältä näitä asioita yrityksen esittelytekstissä:

  1. Vältä yrityskeskeisyyttä. Älä siis kirjoita me sitä ja me tätä ja yrityksemme sitä ja tätä. Ajattele asiakasta ja hänen tarpeitaan ja nosta hänet keskiöön.
  2. Vältä epämääräisyyttä, ympäripyöreyttä ja liian abstraktia tai korkealentoista sanomaa. Nyt ei puhuta missiosta tai visiosta, vaan annetaan selkeä palvelulupaus.
  3. Vältä tyhjiä adjektiiveja, jotka eivät erota sinua kilpailijoista mitenkään. Kaikki haluavat olla alallaan parhaita ja laadukkaita.
  4. Älä esitä isompaa yritystä kuin olet. Jos olet yksinyrittäjä, älä siis kirjoita monikossa. Voit sen sijaan hyvin käyttää minä-muotoa, mikä tekee yrityksestäsi helposti lähestyttävän.

Tarvitsetko apua yrityksesi tekstien kanssa?

Pähkäiletkö nettitekstiesi kanssa? Onko sinulla vaikeuksia liike-ideasi kiteyttämisessä kirjoitettuun muotoon? Haluaisitko sparrausta kirjoittamisessa?

Annan henkilökohtaista tekstitaitovalmennusta, jonka sisältö on räätälöitävissä täysin toiveidesi mukaan. Jo 45 minuutissa ehdin mainiosti auttaa sinua esimerkiksi liikeideasi kiteyttämisessä tai antamaan henkilökohtaisia vinkkejä nettitekstiesi paranteluun. Kolmen kerran valmennuksen aikana päästään jo syvällisemmin käsiksi vaikkapa myyviin nettiteksteihin tai oman tarinan kirjoittamiseen. Kuuden kerran paketilla saadaan brändin rakentaminen sisällöntuotannon avulla hyvin käyntiin.

Lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostitse osoitteella katariina (at) carads.fi, niin mietitään sinua parhaiten palveleva paketti!

Haluatko mieluummin oppia itsenäisesti omaan tahtiisi?

Tällä hetkellä verkkokaupassa on saatavilla Writing Your Website – Nettitekstit kuntoon -verkkokurssi sekä kattava verkkokurssipaketti Writing Great Copy. Voit myös ilmoittautua muiden pakettiin kuuluvien kurssien ennakkotilaajaksi sähköpostitse osoitteella katariina (at) carads.fi.

Onko sinulla kiire? Haluaisitko mieluummin, että ammattilainen kirjoittaisi tekstisi puolestasi?

Sekin onnistuu ilman muuta – laita vain rohkeasti sähköpostia ja kerro tarpeistasi!  

Kuinka parantaa kielitaitoaan – Ja kuinka pitää sitä yllä

Ida Hansen. Kielitaitovalmentaja

Vieraan kielen puhuminen on vain hyödyllinen asia – Mutta miksi? Mihin englannin kieltä tarvitsee, jos ei toimi kansainvälisellä tasolla? Entä miten jo unohtunutta kielitaitoaan voisi aktivoida? Tässä blogissa avaan englannin kielen tärkeyttä, ja mitä sinä voit tehdä jo nyt kielitaitosi kartuttamiseksi!

Missä englannin kieltä tarvitaan?

Helpoin ja ytimekkäin vastaus tähän kysymykseen olisi “KAIKESSA”, mutta on olemassa tiettyjä elämän osa-alueita, joissa englannin kielen taito on ehdoton. 

Kansainvälisessä yhteistyössä – Jos yrityksesi on suuntaamassa kansainvälisille markkinoille, sinun on hyvä osata kertoa liiketoiminnastasi kansainvälisellä kielellä tulevia sijoittajia varten.

Matkustaessa – Tämähän on täysin selvää, ulkomailla pärjää helpoiten englannin kielellä. Sen lisäksi, että englanti on yleinen kieli 67:ssä eri maassa, sitä puhutaan melkein kaikkialla.

Tiedonhankinnassa –  Etsit sitten täydellistä kakkureseptiä Googlesta tai tutkimustietoa väitöskirjaasi varten, tieto voi olla rajallista suomen kielellä. 

Tietotekniikassa – Tälläkin hetkellä luet tätä tekstiä joltakin laitteelta, kenties puhelimeltasi tai tietokoneeltasi. Nykymaailman tietotekniikka on usein puhtaasti englannin kielellä, käytämme kansainvälisiä termejä ja melkein huomaamatta käytämme englantia lainasanojen muodossa, 

Kulttuurin parissa – Teatterista, musiikista ja elokuvista saa paljon enemmän irti, kun ymmärtää englantia tarpeeksi hyvin. Silloin ei aina tarvitse olla tekstitysten varassa ja jäädä jumiin tulkinnallisiin virheisiin ja käännöskukkasiin.

Mitä hyötyä englannin kielen osaamisesta on?

Maailmankuva avartuu – Kun opit ymmärtämään vierasta kieltä, opit myös ymmärtämään vierasta kulttuuria. Uusi maailma avautuu! Siinähän sivistyy ja kasvaa ihmisenä!

Kommunikaatiokyky paranee – Kommunikointi on avain kaikkeen. Kun osaat kommunikoida, luot uusia suhteita ja kontakteja ja tulevaisuuden mahdollisuuksia! 

Kilpailukyky paranee – Kun uskallat tuoda itsesi ja toimintasi esille vieraalla kielellä, sinulla on suuri etu kansainvälisillä markkinoilla. Se tarkoittaa, että ajat sellaisen kilpailijan ohi, joka ei ole uskaltanut hypätä rapakon toiselle puolelle! 

Helpompi opiskella muita kieliä – Jos germaanisten kielten opiskelu kiinnostaa, se on hyvin paljon helpompaa, jos sinulla on englannin kielen taito pohjana. Sen jälkeen jokainen kieli on yhä helpompi oppia!

Kenelle on hyötyä englannin kielen taidoista?

KAIKILLE, piste. 

Kielellinen itsetunto – Miksi sitä ei aina ole?

Miksi itsetuntoa puhua ei aina ole? Se voi johtua yleisestä ujoudesta, mutta usein taustalla on virheiden tekemisen pelko. Koulussa tuli miinuspisteitä, jos sanan kirjoitti väärin. Täydelliseen tulokseen oli pyrittävä. Tottakai on hyvä pyrkiä parhaimpaan tulokseen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö saisi tulla virheitä. SO WHAT, jos mokaa? Moka on lahja! Vain virheitä tekemällä oppii. Täydellinen tulos on se, että toinen ihminen ymmärtää mitä yrität hänelle kommunikoida! 

Meidän pitäisi luottaa omaan hurmaavaan itseemme! Siihen, että kun yrittää parhaansa, se riittää. 

”Kielitaitoni on hyvä, mutta silti itse puhuminen jännittää ja tuntuu siltä, että kieli menee solmuun”

Tiedän tunteen! Vaikka englanti on toinen äidinkieleni, minulle saattaa useinkin tulla hiljaisia hetkiä kun en saa tarvitsemaani sanaa päähän. Varsinkin, jos puhumisesta on aikaa. Se on näin minkä tahansa kielen kanssa. Näinä aikoina, kun läheiset kontaktit on rajoitettu minimiin, ei ole helppoa kehittää kielellistä itsetuntoaan. 

Ei ole ihme, että kielitaito vähän ruostuu, jos opinnoista on aikaa tai tilaisuuksia puhua englantia ei ole. Hyvä uutinen on se, että kerran opittu taito usein jää muhimaan alitajuntaan. Se tarkoittaa sitä, että se on mahdollista jälleen aktivoida! 

Kuinka kielitaitoa aktivoidaan?

Puhumalla. Kuuntelemalla. Päästämällä irti täydellisyyden tavoittelemisesta. Mokaamalla!

Vaikka puhuminen saattaa alkuun tuntua kankealta, luota prosessiin! Kuuntele englanninkielistä musiikkia ja podcastejä. Katso elokuvia englanninkielisellä tekstityksellä, niin saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla: Kuuloaisti ja näköaisti tottuvat hahmottamaan sanoja uudella tavalla, jolloin myös sanojen kirjoitusasu jää päähän! 

Mitkä taidot on hyvä osata?

Itsestään kertominen – Sen lisäksi että osaat kertoa kuka olet, opi kertomaan osaamisestasi: Missä olet hyvä, missä olet huono? Tästä on sinulle suuri apu esimerkiksi työhaastattelussa!

Oman alan sanasto – Kun osaat kertoa ammatistasi ja yrityksestäsi, sinulla on hyvät valmiudet luoda uraa kansainvälisesti!

Matkasanasto – Jos olet lähdössä matkalle, varmista että osaat tilata lempiruokasi ravintolan ruokalistalta, toimia hätätilanteessa ja  kertoa baarimikolle ohjeet lempidrinkkisi valmistukseen! 

Asialliset puheenaiheet – Joistakin aiheista puhuminen on epäkohteliasta englanninkielisessä kulttuurissa. Älä puhu uskonnosta, politiikasta tai rahasta ennen kuin tunnet kenelle puhut! 

Jos haluat olla ensimmäisten joukossa kuulemassa tulevista kursseista ja Masterclasseista, liity facebook- ryhmäämme!

Taklaa nämä 4 työn tuloksellisuutta heikentävää elementtiä ja tapaa

Tässä postauksessa käsittelen neljää tavanomaista asiaa, jotka heikentävät tuloksellisuutta ja tehokkuutta työssä. Mitkä niistä ovat sinulle tuttuja? Nappaa talteen vinkit niiden taklaamiseen.

Tavara paljous työpisteellä

Millainen on ympäristö, jossa työskentelet? Yksi salakavalimmista työn tuloksellisuutta heikentävistä asioista on ympäristö ja ympäristön visuaaliset ärsykkeet. Se on salakavala siitä syystä, koska emme tule useinkaan ajatelleeksi työn tehokkuutta tästä näkökulmasta. Tiedostamme kyllä rauhallisuuden, äänten ja puheen sekä ergonomian merkityksen työympäristössä, mutta usein unohdamme tarkastella sitä, millaisia visuaalisia ärsykkeitä työpisteellämme on.

Kaikki mitä on työskentelytilassasi, on viesti ja ärsyke aivoille. Ympärillä olevat tavarat ovat siis sinulle viestejä, joihin aivosi joko reagoivat esim. harhautumalla ajattelemaan tekemättömien töiden pinoa tai tekemällä päätöksen olla reagoimatta näkyvästi ärsykkeisiin. Kuitenkin taustalla pyörii tällainen jatkuva kuormitus. Reagoimme ärsykkeisiin eri tavoin, mutta mitä visuaalisempi tai erityisherkempi ihminen olet, sitä suurempi vaikutus työskentelytilassa olevilla tavaroilla on keskittymiseesi ja kuormittumiseen. Suuri tavara määrä työskentelytilassa aiheuttaa siis myös kuormitusta, joka lisää palautumispainetta. Ja mikäli et kykene palautumaan riittävästi, heikentää kuormituksesi keskittymistä töihin seuraavana päivänä ja näin noidankehä on valmis.

Rauhoita siis työskentelytilasi ja karsi tavaroita vain tarpeellisiin. Kiinnitä erityisesti huomiota siihen mitä sijoitat näkökenttääsi työpisteellä. Tämä alue on kaikista kriittisin. Älä missään nimessä sijoita näkökenttään työpöydällesi tekemättömien töiden pinoa tai puhelinta. Tekemättömät työt nostavat mieleesi todennäköisemmin stressaavia ajatuksia kuin auttavat sinua keskittymään käsillä olevaan työtehtävään. Siirrä siis tekemättömien töiden pino näkökenttäsi ulkopuolelle työpisteellä. Jätä myös puhelin näkökenttäsi ulkopuolelle, ettei se varasta huomiotasi.

Tiesitkö, että pelkästään puhelimen oleminen näkökentässä, ilman, että otat sitä edes käteesi, laskee tutkimusten mukaan 30 % työskentelytehoa.

Laaduttomat tauot

Miten sinä vietät taukojasi? Mitä teet silloin? Mikä on taukojen merkitys sinulle? Taukojen tarkoituksena on palauttaa työstä ja lisätä voimavarojasi työskentelyä varten esim. ravitsemalla ja nesteyttämällä kehoa tai kasvattamalla henkistä kapasiteettia esim. meditaation tai hengitysharjoitusten avulla. Oikeanlaisten taukojen avulla voit myös kasvattaa keskittymistäsi ja kasvattaa rentoutta, joka on portti flowtilaan. Ei siis ole ihan sama, miten käytät taukosi. Kuormitatko niillä lisää itseäsi vai kasvatatko hyvinvointiasia ja edellytyksiäsi tulokselliseen työhön.

Millainen on sitten laaduton tauko? Laaduttoman tauon aikana kasvatat kuormitustasi ja kasvata palautumispainettasi. Yksi yleisimmistä virheistä taukojen suhteen on harhautua ajattelemaan, että aivotyöläiselle palauttavia taukoja ovat hetket somessa. Ehkä tämä ajatus aukeaa helpommin esimerkin kautta. Ajatus tietotyöläisen palautumisesta somessa on yhtä absurdi kuin, että puunhakkaaja väittäisi palautuvansa tauoilla kaikista parhaiten punnertamalla tai kaivamalla kuoppaa. Älä siis kuormita tauoillasi samoja lihaksia kuin työssäsi, vaan anna niille lepoa.

Laaduttomat tauot vaikeuttavat fokuksen säilyttämistä työssä.

Pistä siis puhelin piiloon taukojen ajaksi. Tee sen sijaan jotakin, mikä aktivoi kehosi lihaksia, tuo sinulle rennomman olon tai rauhoittaa ja tasapainotta mieltäsi; käy kävelyllä metsässä, kuuntele musiikkia, juttele työkaverin kanssa niitä näitä tai tee meditaatio. Kun satsaat laadukkaisiin taukoihin työpäivän aikana, pienennät palautumispainetta töiden jälkeiseltä ajalta.

Ilmoitukset

Keskeytysten määrä on suoraan verrannollinen siihen kuinka tehokasta ja tuloksellista työtä teemme. Jatkuvat keskeytykset estävät flowtilaan pääsyn ja luonnollisesti katkaisevat myös sen, mikäli sinne olet onnistunut pääsemään. Meiltä kuluu jopa 20 min saavuttaa sama keskittyneisyys ja työteho, kuin ennen keskeytystä.

Yksi suurimmista keskeyttäjistä työpäivän aikana ovat ilmoitukset. Hyvä asia tässä on se, että voimme vaikuttaa näihin keskeytyksiin ja hiljentää esim. puhelimen ja pikaviestitoimintojemme ilmoitukset. Sovi työpaikallasi pelisäännöistä siihen, kuinka sinua saa häiritä ja minkälaisella aikataululla sinun on vastattava takaisin. Varaa kuitenkin päiviisi vähintään pari tuntia keskeytyksetöntä työaikaa, jolloin et vastaisi viesteihin ja jolloin olet hiljentänyt kaikki ilmoitukset. Jos käytät Windowsin tietokonetta, hyödynnä sen omaa keskittymisavustajaa, jonka avulla voit hiljentää ja poistaa ilmoitukset käytöstä haluamallasi aikavälillä. Ääni ilmoitusten lisäksi estä myös ponnahdusikkunat. Myös ne keskeyttävät työtäsi yhtä lailla.

Omaan muistiin luottaminen

Onko sinulla tapana painaa asioita mieleesi, jotta voit hoitaa ne myöhemmin? Saatat esimerkiksi luottaa merkitseväsi sovitut tapaamiset myöhemmin ylös kalenteriin tai uskoa muistavasi soittaa asiakkaalle selvittämästäsi asiasta. Jos tapa kuulostaa tutulle, tässä seuraavaksi annan sinulle muutama perustelun, miksi tapa on erityisen huono ja heikentää paljon tuloksellisuuttasi. Ensiksikin teet tuplatyötä. On hölmöä sopia tapaaminen, painaa se mieleen ja luoda sitten itselle mieleen uusi tehtävä lisätä tapaaminen myöhemmin kalenteriin, kun sen sijaan voisit hoitaa asian kuntoon yhdellä kertaa. Hoida siis asiat kerralla kuntoon.

Tämän lisäksi kuormitat myös turhaan aivojasi. Aivoillasi on kyky pitää mielessä vai rajallisen määrän asioita. Jos siis jatkuvasti käytät mieltäsi muistamaan asioita, unohdan väistämättä jonkin asian ja tämä aiheuttaa sinulle stressiä. Sen lisäksi, jos yritämme pitää liian paljon asioita mielessä, menevät ne lopulta ”tilttiin”, lakkaavat toimimasta, koska kuormitus kasvaa liian suureksi. Aivojen kuormittaminen kasvattaa myös kehosi kokonaiskuormitusta ja on näin osaltaan luomassa kuormituksen noidankehää. Painamalla aina kaiken vain mieleen, estät myös itseäsi käyttämästä aivojesi koko kapasiteettia esim. luovaan työhön, koska aivojesi täytyy työskennellä jatkuvasti hoitaakseen niille annettu tehtävä muistaa jotkin asiat.

Anna siis aivoillesi tilaa nostaa pintaa uusia ajatuksia ja luoda jotain ainutlaatuista. Kirjaa kaikki muistettavat asiat heti ylös kalenteriin ja tyhjennä mieltäsi tarvittaessa työskentelyn ohessa paperille. Vältä tehtävien mieleen painamista ja kirjaa tehtävä sen sijaan esimerkiksi to do-listaan paperille tai tietokoneen muistilaput-sovellukseen, jonka olet kiinnittänyt aloitusnäyttöön.

Millaisia ajatuksia nämä tavat sinussa herättivät? Oliko jokin niistä sinulle erityisen tuttu? Mitä sinä voisit lähteä tekemään kasvattaaksesi tuloksellisuuttasi? Jos sinua kiinnostaa tutustua enemmän aikasyöppöihin, jotka heikentävät työn tuloksellisuutta ja oppia taklaaman ne, olen tehnyt sinulle niistä kurssin Save time – Aikasyöpöt kuriin. Tähän kurssiin pääset tutustumaan täältä.