Miten kirjoittaa vakuuttava työhakemus? – 6 vinkkiä työhakemuksen kirjoittamiseen

Miten kirjoittaa vakuuttava työhakemus

Työhakemus on malliesimerkki asiapitoisesta kirjoittamisesta, jonka tarkoituksena on myydä jotain: työnhakijana sinun on hakemuksellasi myytävä oma osaamisesi niin tehokkaasti, että pääset sen avulla haastatteluun. Totta kai CV:lläkin on väliä, mutta siinä kun CV:ssä painottuvat faktat, visuaalisuus ja kyky kiteyttää osaamisesi, hakemuskirjeesi avulla sinulla on mahdollisuus erottua hyvin kirjoitetun, huolitellun ja loogisesti etenevän tekstin avulla. Hakemuksessa on myös mahdollista tuoda omaa uniikkia persoonaasi vapaammin esiin.

Tässä muutama vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon työhakemusta kirjoittaessasi.

1. Hyvä työhakemus erottuu muista

Olen ollut mukana rekrytointiprosessissa, jossa luin noin 150 hakemusta koskien työtä, jota itsekin tein. Hyviä hakemuksia oli paljon, eikä kaikkia niistä voinut mitenkään valita jatkoon.

Oli hyvin silmät avaavaa (ja sydäntä raastavaa) todeta, että todella moni pätevä ja täysin sopivalta vaikuttava hakija jäi valitsematta jatkoon, koska ei erottunut mitenkään tusinasta muusta yhtä pätevästä ja sopivasta hakijasta. Todella monen hakijan koulutustausta ja työkokemus olivat saman tyyppisiä ja hakemuskin lähes identtinen, huolellisesti kirjoitettu perushakemus.

Sen sijaan jatkoon menivät ne hakijat, joissa oli jotain erottuvaa: vakuuttavampi työkokemus, monipuolisempi osaaminen tai vähän erilainen tausta, tai toisaalta hieman tavallisuudesta poikkeava tai erityisen hyvin perusteltu hakemus. Toisin sanoen, jos et CV:si sisällöllä välttämättä erottuisi, pidä huolta, että hakemuksesi ainakin erottuu.

Vapaamuotoinen hakemus voi todellakin olla vapaamuotoinen. Kirjoita hakemukseesi vaikka ”klikkiotsikko” – jotain, joka herättää mielenkiinnon ja houkuttelee lukemaan.

Ole myös rohkeasti aito oma itsesi ja yritä löytää oma äänesi, eli itsellesi luonteva tapa kirjoittaa. Tällöin lukija saa jo kertomattakin käsityksen siitä, millainen ihminen olet: oletko esimerkiksi rento, asiallinen vai hauska tai faktapitoinen ja suora, maailmaa syleilevä visionääri vai analyyttinen reflektoija?

Voi olla, että tyylisi ärsyttää eikä sovi hakemaasi työpaikkaan ja silloin et saa kutsua haastatteluun. Mutta mieti – haluaisitko itse työpaikan, jossa sinua ei arvostettaisi juuri sellaisena kuin olet?

2. Hyvä työhakemus on hyvin jäsennelty

Hyvin kirjoitetussa työhakemuksessa, kuten missä tahansa asiatekstissä, on alku, keskikohta ja loppu. Mene kuitenkin nopeasti asiaan ja lataa tärkeimmät asiat eli parhaat vahvuutesi alkupuolelle. Muista kappalejako ja rakenna teksti niin, että yhdessä kappaleessa puhutaan yhdestä asiasta – tarkista vaikka mielessäsi, voisitko antaa jokaiselle kappaleelle otsikon.

3. Perustele osaamisesi huolella

Kaikille on varmaan jo selvää, että lähettämällä saman geneerisen hakemukseen sataan paikkaan ei todennäköisesti pääse yhteenkään haastatteluun. Niin aikaa vievää kuin työpaikkahakemusten kirjoittaminen erikseen jokaiseen työpaikkaan onkin, ei maksa vaivaa edes hakea, jos et ole valmis näkemään sitä vaivaa. Valitettavasti myös räätälöity hakemus huokuu välinpitämättömyyttä tai ylimielisyyttä eikä johda haastattelukutsuun, jos se on ylimalkaisesti kirjoitettu. Ei, vaikka osaamisesi olisi timanttia.

Pidä siis työpaikkailmoitus käsillä hakemusta kirjoittaessasi ja käy läpi kaikki vaatimukset oman osaamisesi kannalta. Älä kuitenkaan toista samoja adjektiiveja ja kliseitä, vaan kerro konkreettisesti, mitä osaat ja missä olet sen oppinut. Esimerkit kertovat enemmän kuin ylisanat. Mainitse myös vaatimukset, joita et täytä – kerro rehellisesti, mikä ei ole vahvuutesi, mutta kerro myös halukkuudestasi oppia.  

4. Kerro, miksi olisit loistava valinta

Vaikka motivaatiosi on tärkeä tuoda esiin, mahdollista työnantajaa ei loputtomiin kiinnosta kuulla, mitä hyötyä sinulle olisi kyseisestä työpaikasta. Työnantajaa kiinnostaa kuulla, mitä sinä voit antaa. Muista perustella jälleen konkreettisin esimerkein, miksi sinua ei kannata ohittaa.

5. Uskalla innostua

Kun olet käynyt kohta kohdalta valitsemiskriteerit läpi ja peilannut omaa osaamistasi niihin, sinulle on jo varmasti muodostunut tunne siitä, olisiko sinulla oikeasti realistisia mahdollisuuksia saada kyseinen työpaikka. Uskotko itse mahdollisuuksiisi?

Omasta kokemuksestani tiedän, että kun antaa itselleen luvan innostua ja sielunsa silmillä jo näkee itsensä uudessa työpaikassa hakemusta kirjoittaessaan, onnistumisen todennäköisyys kasvaa. Kun innostut, innostuksesi näkyy myös hakemuksessa – ja jos et innostu, sekin yleensä näkyy.

Ymmärrän kyllä, että jos ei innostu, ei myöskään pety niin pahasti, jos ei päävoittoa tällä kertaa tulisikaan. Innostu silti! Kun olet saanut hakemuksesi valmiiksi ja lähettänyt sen, unohda koko asia ja pane taas uutta matoa koukkuun, kun uusi kiinnostava työpaikka tulee näköpiiriin!

6. Karsi ja tiivistä

Yhden sivun sääntö pätee edelleen, eli älä venytä hakemustekstiäsi turhan pitkäksi. Karsi rönsyt ja epäolennaisuudet. Ota turhat sanat pois. Tarkista, että tekstisi on napakkaa ja helposti ymmärrettävää. Oikolue teksti huolellisesti, ja jos mahdollista, anna jonkun toisenkin lukea se.

Työhakemuksen on oltava kieliopillisesti korrektia ja virheetöntä tekstiä. Jos olet epävarma oikeinkirjoituksesta tai pilkkusäännöt ovat päässeet unohtumaan, lähiaikoina julkaistava Grammar Checklist – Pilkut paikoilleen -kurssi pelastaa sinut pinteestä!  Olen kerännyt siihen tavallisimmin pulmia aiheuttavat oikeinkirjoitukseen liittyvät asiat tiiviiseen ja havainnolliseen muotoon. Saat kurssin mukana myös tulostettavia ”lunttilappuja”, eli oikeinkirjoituksen tarkistuslistoja kirjoittamisesi tueksi. Voit pitää ne kirjoittaessasi aina käsillä.

Vai haluaisitko mieluummin henkilökohtaista sparrausta hakemuksen kirjoittamiseen? Varaa sinulle sopiva aika, niin luen kirjoittamasi hakemuksen läpi ja käydään yhdessä läpi, miten sitä voisi parantaa.  

Katariina, tekstitaitovalmentaja

Video mukana työnhakuprosessissa

Video on näkynyt työnhaussa jo vuosien ajan, mutta nyt pandemia laittoi koko prosessin uusiksi – video on mukana kaikkialla. Samalla vaatimustaso on kasvanut. Jos aiot pärjätä työnhaussa, ei auta kompastua videotaitojen puutteeseen.

Videohaastattelut

“Tulipa mieleen, kun videosi osui kohdalle, että on ollut tässä vuodenvaihteessa kaikki videotaidot 🔥 täydessä käytössä. Yksi työnhakukuvio lähti kunnolla ensimmäisellä kierroksella liikkeelle seitsemällä 2 min videolla. 😄 Tunsin oloni melkein etuoikeutetuksi, kun se videolla oleminen sujui niin luonnostaan. Asia jota puhuin oli jo itsessään riittävän haastavaa.” – Outi Parkatti 

Näin kommentoi videokartoitukseen osallistunut Outi, jolla on työnhakuprosessi meneillään paraikaa. Video tuo ylimääräisen elementin ja uhkaa viedä keskittymistä pois oleellisesta. Kun videoon liittyvät perusasiat (teknologiat, tekniikat ja parhaat käytännöt) ovat hallussa, on helpompi suoriutua ansiokkaasti videohaastattelun eri vaiheista. 

Video hakemuksessa

Videon voi lisätä mukaan hakemukseen, vaikka sitä ei erikseen pyydettäisi. Tällä tavalla yksiulotteinen tekstihakemus saa kasvot ja persoonan hakemuksen taustalle. Samalla osoitat proaktiivisuutta, uskallusta ja ennakkoluulotonta tekijän asennetta!

Työnantajan vinkki: Tehkää hyvin se cover letter + CV. Mut erottumisen kannalta näiden lisäksi esim. video on mahtava. Meillä rekry käynnissä ja olen käynyt nyt kymmeniä hakemuksia läpi. Sieltä on tosi vaikea erottua ”perushakemuksella”. Mut älkää myöskään hakeko pelkällä videolla! Silloin sun hakemusta on tosi vaikea kuljettaa siinä rekryprosessissa mukana vertailukelpoisesti. – Mikko Ampuja, Vapaus

Videotervehdys (superhelppo versio)

Varmasti yksinkertaisin tapa hyödyntää videota on tehdä lyhyt (max. 30 s) videotervehdys.

Tervehdyksen voit pitää tooosi lyhyenä:

1️⃣ Esittele itsesi (”Hei, olen Julius! Laitan hakemuksen mukaan tämän lyhyen videotervehdyksen”)

2️⃣ Mainitse haettu työpaikka (”Näin teidän ilmoituksen työpaikasta ja ajattelin heti että minä voisin olla juuri etsimänne henkilö”)

3️⃣ Anna lisäinfoa (”Hakemustekstin ja CVn löydät liitteistä”)

4️⃣ Päätä video toimintakehoitukseen (”Tulisin mielelläni haastatteluun kuulemaan lisää teistä ja haussa olevasta työpaikasta. Samalla voin kertoa lisää itsestäni”)

Näin vähällä vaivalla voi lisätä uuden ulottuvuuden hakemukseen – henkilö hakemuksen takana tulee vahvemmin esiin. 

Video-CV (helppo versio) 

Yksi askel pidemmälle on tehdä CV:stä videoversio. Ja ei – tästä ei tarvitse tehdä vaikeaa. Itse asiassa sinun ei tarvitse edes esiintyä kuvassa: voit hyödyntää omaa tietokonetta ja näyttötallennusta! Tällöin kuvassa näkyy CV äänenä toimii oma spiikki, jossa käyt läpi omia taustoja ja osaamista kohta kohdalta. 

Esittelyvideo (ei helppo, mutta ei vaikea versio)

Sinun kannattaa tehdä esittelyvideo itsestäsi, jos…

🎥 erottuminen muiden hakijoiden joukosta ei riitä

🎥 haluat jättää mieleen jäävän vaikutuksen,

🎥 haluat hakea töitä lähettämättä hakemuksia

🎥 haluat kehittää omaa henkilöbrändiäsi

Tai jos haluat kaikkia edellä mainittuja asioita!

Esittelyvideo on askel pidemmälle CV:n videoversiosta. Se on noin 2 minuutin nopea tiivistys sinusta työntekijänä ja ihmisenä. Videon välityksellä pääset esittelemään itsesi monipuolisesti ja omin sanoin. 

Muista, että työnantajat etsivät pätevän työntekijän lisäksi sellaista ihmistä, jonka kanssa on mieluisaa tehdä töitä. Tällä on merkitystä, sillä tulette viettämään ison osan arjesta yhdessä. 

Jos haluat herättää mielikuvia itsestäsi nopeasti ja tehokkaasti, video tarjoaa siihen loistavan mahdollisuuden.

Etsitkö tukea videointiin työnhaussa? Varaa ilmainen videokartoitus minun kanssa, aikoja rajoitetusti!

Jos et vielä ehtinyt katsoa, Facebook-ryhmästämme löydät tuoreen MasterClass-opetussession: 5 vinkkiä videon hyödyntämiseen työnhaussa

Työharjoitteluun

Työharjoittelun merkitys opiskelussa on tärkeä, se antaa oman alan kokemusta urallesi ja laajentaa osaamista. Se on joko palkatonta tai palkallista, jos se kuuluu opintoihin niin siitä saa opintopisteitä. Työharjoittelu parantaa mahdollisuutta työllistyä paremmin myös tulevaisuudessa. Kannattaa miettiä missä haluaisit työskennellä, minkälaisten ihmiset kanssa haluaisit työskennellä, ja minkälaista työtä haluaisit tehdä tulevaisuudessa.

Miten sitten löytää niitä työharjoittelupaikkoja? Sen voit löytää selaamalla avoimia työpaikkailmoituksia, katsoa oman ammattialan yrityksiä, ilmoitustauluista, opiskelijajärjestöiltä, ystävien kautta kysellä mahdollisista alan työpaikoista, sekä koulun kautta. Kun olet löytänyt hyvän yrityksen, ota heihin yhteyttä hakulomakkeilla, puhelimella tai sähköpostilla.

Monet yritykset myös haluavat nähdä CV:n tai hakemuksen, joka kannattaa tehdä huolellisesti, rehellisesti, mutta positiiviseen sävyyn. Kerro itsestäsi, osaamisestasi, omista hyvistä puolista ja taustastasi, omalla tyylillä, mutta asiallisesti. Oppilaitokset antavat neuvoa ja tukea työharjoittelupaikkojen etsimiseen. Työharjoittelu avaa ovia monille opiskelijoille ja tämän kautta voit löytää tulevaisuuden työn. Kun hoidat hommasi mallikkaasti, ilolla ja tunnollisesti, voit saada tulevaisuuden työpaikan.

Olen tietojenkäsittelyn opiskelija ammattikorkeassa, koulutukseeni sisältyy muun muassa nettisivujen luontia, niiden päivittämistä, koodaamista, mobiiliapplikaatioiden sekä pelien tekoa. Koulutuksessani opiskelen myös liiketalouden ja markkinoinnin perusteita sekä niiden soveltamista organisaatioiden liiketoiminnan tarpeisiin. Minulla oli opinnot hyvällä mallilla ja aloin etsimään työharjoittelupaikkoja. Aluksi olisin halunnut erikoistua tietoturvaan, joka olisi onnistunut, jos olisin käynyt kursseja kyseiseen aihealueeseen, lähtenyt joko opiskelijavaihtoon Sveitsin Neumanniin tai jos olisin tehnyt työssäoppimista yrityksessä, joka on erikoistunut tietoturvaan. Kun työharjoittelu alkoi olla ajankohtainen, aloin selata erilaisia työpaikkoja alueeltani, sekä katsoin päivittäin kouluni sähköpostia mahdollisiin harjoittelupaikkoihin. Saamme viestejä viikoittain koulunsähköpostiin mahdollisista harjoittelu- ja työpaikoista, jotka liittyvät alaamme: näin löysin Caradsin.

Tulin Caradsille harjoitteluun marraskuussa ja olen ollut täällä IT-tukihenkilönä, työtehtävinä on ollut muun muassa sivuston päivittäminen, muiden auttaminen materiaalin lisäämiseksi sivustoon, uutiskirjeet ja olen hoitanut kriittisiä ongelmia, joita sivustolle on tullut. Caradsilla työskentely on ollut monipuolista, opettavaa ja työyhteisö on erittäin mahtava. Olen saanut käyttää myös luovuutta ja taiteellisia lahjojani tässä työssä enemmän kuin luulinkaan! Odotan nyt innolla mahdollista yhteistyön jatkumista yrityksessä!

– Jenna

Millainen työnhakija sinä olet? + 7 vinkkiä tulokselliseen työnhakuun

Klikkaa kuvaa avataksesi testi.

Kuinka sinä teet työnhakua ja miten hyvin sinulla on hallussa koko työnhakuprosessi? Kuinka paljon käytät aikaa viikossa työnhakuun ja entä pyydätkö palautetta työnhakuprosessin päätteeksi?

Testaa itsesi ja ota talteen vinkit siitä, mitä sinä voisit tehdä, organisoidaksesi työnhaun prosessisi tulokselliseksi.

Vinkit tulokselliseen työnhakuun

Kirjaa ylös ne tehtävät, joita lykkäät. Siellä ovat sinun työnhaun pullonkaulasi ja kehityskohtasi.

Soita työnantajaosapuolelle useassa eri vaiheessa hakuprosessia. Näin jäät paremmin mieleen.

Luo valmiit puhelunrungot noille puheluille. Näin varmasti tulet kysyneeksi kaiken tarvittavan

Kalenteroi ajankäyttöäsi. Tekemisen suunnitteleminen siirtää sinut pois tulipalojen sammuttelusta kohti tuloksellista tekemistä.

Tee kalenteristasi visuaalinen. Värikoodita kalenterisi tehtävät ja käytä halutessasi myös symboleja kuvaamaan eri tehtäviä.

Unelmoi. Käytä unelmointia apunasi löytämään todellinen motivaatiosi työnhakuun sekä selkeyttämään sitä, millainen tavoitteesi eli unelmiesi työpaikka on.

Seuraa työnhakusi tuloksia. Kirjaa ylös systemaattisesti työnhakusi eteneminen ja se palaute mitä saat työnhakuprosesseista. Kehitä näiden merkintöjen ja palautteen pohjalta omaa työnhakuasi.

Jos kaipaat lisäapua työnhaun organisointiin, on Caradsilla tarjolla loistava kurssi, jolla saat kaiken tarvittavan tiedon tiiviissä ja helposti omaksuttavassa sekä käyttöön otettavassa muodossa. Älä siis jää painimaan itseksesi haasteidesi kanssa, vaan lähde mukaan kurssille ja ota käyttöösi heti kaikki tuloksellisen työnhaun tekemiseksi. Tämän lisäksi kurssi on todella edullinen, verrattuna siihen aikaan, jonka tuhlaat tekemällä työnhakua tehottomasti ilman tuloksia. Kun satsaat työnhaun organisointiin, saavutat myös nopeammin päämääräsi ja etkä mitä tahansa päämäärää vaan sen unelmiesi työpaikan.

Pääset mukaan kurssille täältä. Tervetuloa kurssille!

Muista, että tilanne ei ole niin huono kuin miltä se näyttää!

Voihan Korona, minkä teit! 

Työllisyyskatsauksen mukaan (9/2020, TEM) työnhakijoiden kokonaismäärä on lisääntynyt 143 000 henkilöllä, yhteensä työttömänä on siis 315 800 henkilöä. Tätä joukkoa kun vertaa viime vuoden samaan ajanjaksoon, työttömiä on 90 000 henkilöä enemmän. Tämän lisäksi kokoaikaisesti lomautettuja on 48 000 henkilöä enemmän, yhteensä siis 73 600 henkilöä. Pidot paranee, kun väki vähenee. Näihin pitoihin täytyy saada joku portsari, että saadaan väkeä vähemmäksi.

Samaan aikaan kun työtä vailla on yhä useampi, on tilanne hälyyttävä myös työpaikkojen määrässä. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin 7 000 kappaletta vähemmän kuin vuosi sitten. Yhteensä avoinna oli 58 100 työpaikkaa. Lisäksi aktivointiasteeseen laskettavissa palveluissa on 6 000 henkilöä vähemmän kuin 9/2019.

Lyhyemmälläkin matematiikalla päästään siihen lopputulemaan, ettei työpaikkoja riitä kaikille. Hyvin todennäköistä on, että tilanne myös pahenee vielä ennen kuin alkaa parantumaan. Korona on aiheuttanut paljon haittaa yritystoiminnalle, joka kulminoituu työttömyyslukuihin. 

Mitä siis yksittäinen työnhakija voi tehdä? Vastaus on: PALJONKIN! 

Ensiksikin olisi hyvä päivittää työnhakutaitonsa ja -asiakirjansa. Visuaalisesti erottuva, moderni osaamispainotteinen CV on jo hyvä alku. Hakemukset tulee kohdentaa ja räätälöidä jokainen haettuun työpaikkaan ja omat osaamisen ja vahvuudet tunnistaa. Lisäksi some on erinomainen vaihtoehto ottaa käyttöön työnhaussa. Jos tarvitset näissä apua, tukea tai neuvoja, seuraapas meidän some-kanavia! Tulossa on valtavasti infoa niin ilmaiseksi kuin kurssien muodossakin. 

Toiseksi: nyt kannattaa opiskella! Opintopaikkoja on aina runsaammin tarjolla, kun on erityisen huono työllisyystilanne. Jos opinnot kiinnostelevat, tartu ihmeessä tilaisuuteen. Jos et tiedä, miksi haluaisit isona tai edes seuraavaksi suunnata, me autamme sinua. 

Kolmanneksi: yrittäjyys, yrittäjyys, yrittäjyys! Tämähän ei tarkoita sitä, että sinun tarvitsisi perustaa hankala ja iso ja monimuotoinen yhtiö, joka työllistää heti aluksi 250+ henkilöä. Yrittämistä on niin monenlaista. Voit toimia kevytyrittäjänä, jolloin paperien pyörittäminen on minimoitu laskujen lähettämiseen ja verokortin toimittamiseen. Voit liittyä työosuuskuntaan tai perustaa toiminimen. Myös osakeyhtiön perustaminen on tehty helpommaksi, kun 2500 euron alkupääoma -vaatimuksesta luovuttiin. 

Tokikaan en tarkoita, että yrittäjänä rahaa tulee kahdesta suunnasta – ovista ja ikkunoista. (Kiitos tästä termistä Urmas Viilunki) 

Se, että yritys tuo leivän pöytään, tarvitsee työn lisäksi opiskelua. Uudet asiat on opeteltava tai vaihtoehtoisesti tehtävä rahaa niin paljon, että voi ulkoistaa osan yrityksen töistä. 

Yrittäjän – tai oikeastaan kaikkien – on tärkeää omaksua elinikäisen oppimisen -strategia. Mitä minä haluan osata? Mitä minun tarvitsee osata? Sitten etsiä relevantit koulutukset, opinnot, kirjallisuutta tai verkkokurssit. Mahdollista on myös hankkia mentori, joka opettaa asian kädestä pitäen. Tapoja on monia. 

Neljäskin, usein vähätelty keino on olemassa. Verkostoituminen! Kuinka usein tieto kulkee puskaradion kautta? Kuinka usein joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun ja se joku saattaa saada sen piilotyöpaikan. Verkostoitumiseenkin on olemassa tapoja, joita kannattaa hyödyntää. Myös tähän meillä löytyy osaajia avuksesi. 

Jos sinulla herää kysyttävää tilanteeseesi liittyen tai haluat vinkkejä, ota Caradsin some-kanavat seurantaan. Synkkyyteen ei kannata vaipua, vaikka tilanne näyttääkin hurjalta. Oikealla asenteella, kovalla työllä, verkostoitumisella ja ripauksella onnea pärjää pitkälle. 

-Tiina

Ravinnolla hyvinvointia pimeyden keskellä

Täällä napapiirillä alkaa olla se aika vuodesta kun päivän kesto on alle 4h, eli aurinko ei edes näyttäydy meille. Ainoastaan pikkaisen noustessa sekä laskiessa värjää taivasta. Maisema on kyllä kaunis, sen pienen hetken, ja siksi koitankin aina lounaan aikana katsella ulos ja ladata luonnonvaloa itseeni.

Pimeän aikaan on hyvä hakea lautaselta sitä aurinkoa. On varmasti ymmärrettävää että pimeän ja kylmän sään aikaan kulutamme enemmän vitamiinivarastojamme. Siksi tarvitsemme niiden tankkausta joka päivä.

Mitä värikästä söit viimeksi? Ja maistuuko talvella salaatti?

Myönnän että joka syksy muistutan myös itseäni tästä tankkauksesta. Kylmä salaatti ei aina maistu mutta sitten kokeilin lämmittää salaatin proteiinin. Esim. lämmitin kanapalat mikrossa, oli salaatti miellyttävämpää syödä. Tällä niksillä saan itselleni salaatin maistumaan myös talvella. 

Salaatti on monella tavalla kätevä lounas/eväs, sinne voi ”hukata” pienetkin ruoan jämät! Salaatti murealla lihalla, paistetulla jauhelihalla tai kalan palalla maistuu kyllä, rapeudeksi voi lisätä muutaman maissilastun tai pähkinöitä.

Maistuisiko sinulle tällainen lounas?

Miksi suosittelen salaattia? Siksi koska sitä saa syödä kerralla paljon, se antaa suolistolle tekemistä ja sen takia pitää nälkää pitkään poissa. 

Oikein ihanaa ja aurinkoista joulunodotusta!

Arkitaitovalmentaja Sari

Myynti, Korona, tuottavuus ja onnellinen myyjä

Näin loppuvuoden lähestyessä, ja haasteellista vuotta 2020 taaksepäin katsoessa, monella on varmasti myyntitavoitteissa vielä aukkoa – ainakin jos verrataan sitä tammikuun optimistisiin tavoitteisiin. Myynnin vetäjälle taikka myyjällekään ei varmasti ole tuntematon tilanne, että loppuvuodesta lähdetään tekemään rankkaa kampanjointia, tiputellaan hintoja, jahdataan kahdella puhelimella asiakkaita ja kurotellaan myyntitavoitteita kiinni, jotta saadaan vuoden liikevaihto ja EBIT tavoitteet täyteen.

Toisaalta ehkäpä on niitäkin, joiden tavoitteet on jo täynnä eikä vuoteen enää ”mahdukaan” enempää. He ovat jo varmaan siirtyneet pipareiden leipomiseen ja glögin lämmittelyyn sen suuremmin asiaa miettimättä.

Vuoden mittaan olen itsekin ihmetellyt tätä tilannetta sekä siihen liittyvää ajatusmaailmaa jatkuvuudesta. Varsinkin isommat yritykset kun ovat jo vuosikaudet eläneet kvartaalitaloutta ja ovat siihen jotenkin sokaistuneet. Investoinnit ja budjetit on luotu suunnilleen kolmen kuukauden päähän ja varsinkin ROI’n ollessa enemmän kuin puoli vuotta on talousjohtajat haukkoneet happea kauhistuksessa.

Toki yrityksen toiminnan kannalta jatkuvuuden turvaaminen, siihen liittyvät säästöt sekä kassavirran kanssa tasapainottelu ovat keskiössä. Suurin sokaistuminen kuitenkin tuntuu osuvan siihen harhaan että elämä itsessään ulottuu vain kvartaalin päähän. Tässä sokeudessa usein unohdetaan, että ihmiset jatkavat elämäänsä. Ihmiset tarvitsevat edelleen asioita ja ne samat ihmiset tarvitsevat ennen kaikkea toisiaan. Eivätkä ihmiset elä kvartaaleittain.

Tämä olisi yritystenkin syytä välillä muistaa.

Miten ihmisten elämä ja tarpeet sitten liittyvät epävakauteen ja kvartaalitalouteen? Ihmiset edelleen ovat niitä, jotka sitä kauppaa tekevät ja vieläpä toisten ihmisten kanssa. Suurin kriisi on ollut tulevaisuuden uskon -kriisi, eli pelko siitä, että jatkuvuus on jollain tapaa uhattuna. Luottamuksen kriisi.

Tämä on harhaa. Elämä jatkuu, kuluttaminen jatkuu, myynti ja liiketoimintakin jatkuu. Sen on vain muututtava. Sen on tultava lähemmäs ihmistä. Lähemmäs niitä arvoja ja pelkoja, joita ihmisillä on. Liiketoiminnan on palveltava jatkuvuuden periaatteita ja jos siihen halutaan mennä, on sen luovuttava kvartaaliajattelusta sekä vuositavoitteista.

Yrityksen pitää ja myynnin pitää toki olla kannattavaa, mutta samalla kun mietitään kannattavuutta voidaan miettiä sitä, mistä myynti yleensäkin ponnistaa? Se ponnistaa luottamuksesta ja luottamusta ei valitettavasti voi olla kuin ihmisten välillä. Sellaisten ihmisten, jotka ovat enimmäkseen tyytyväisiä toisiinsa ja jotka ovat onnellisia kohtaamisestaan.

Miten olisi, jos tässä vaiheessa vuotta reflektoitaisiinkin ihan rauhassa ja katsottaisiin sitä miten hyvin on kaikista haasteista selvitty? Keskityttäisiin jatkossakin kvartaalitavoitteiden sijaan siihen, että liiketoiminnasta saataisiin jatkuvasti kehittyvää ja ihmiset aidosti huomioivaa. Mitä jos yritykset keskittyisivätkin luomaan onnellisia työntekijöitä ja luottaisivat siihen, että onnelliset työntekijät luovat onnellisia asiakkaita?

Bhutanin kehityksen tärkein mittari on bruttokansanonnellisuus. Miten olisi jos yrityksillä olisi johtamisindeksin, projekti KPI -mittareiden, liikevaihdon sekä kannattavuuden lisäksi mittarina työntekijöiden onnellisuuden kehitys? Työhyvinvointiakin kun mitataan lähinnä sillä, miten paljon on oltu saikulla ja onko yrityksen strategian kommunikointi toiminut.

Siinä meille kaikille mietittävää, miten maksimoidaan omien läheisten onnellisuus. Miten teen työkaverini arjesta helpompaa ja hänestä onnellisemman?

Onnellinen myyjä, onnellinen työntekijä tekee tulosta. Koska onnellinen ihminen on valmis kohtaamaan toisen ihmisen ihmisenä.

Voimaa ja iloa vuoteen 2021.

Matias Vasarainen

Myyntivalmentaja, Carads Oy

Joulunalusajan kirjanpitoa ja verotusta

Tässä muutama vinkki pikkujoulukulujen ja joululahjojen vähennyskelpoisuuteen ja verotukseen.

Pikkujoulut

Vallitseva koronatilanne rajoittaa perinteisten pikkujoulujen järjestämistä. Työnantaja voi kuitenkin järjestää pikkujoulut verovapaasti myös virtuaalisesti. Tällöin työnantaja voi tarjota etäosallistujille verovapaasti ohjelman, ruuat ja juomat, järjestäen ruokien ja juomien toimituksen kotiin tai tiettyyn noutopaikkaan.

Firman pikkujoulujen ollessa avoin tilaisuus koko yrityksen henkilökunnalle ovat myös pikkujouluista aiheutuvat henkilökunnan virkistysmenot alkoholitarjoiluineen täysin vähennyskelpoisia tuloverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa.

Joululahjat

Jouluun valmistautumiseen kuuluu usein joululahjat työntekijöille sekä mahdolliset joulumuistamiset asiakkaille, yhteistyökumppaneille tai muille sidosryhmille.

Joulumuistamiset henkilökunnalle

Työnantaja voi muistaa työntekijää verovapaasti pienimuotoisella joululahjalla. Joululahja on kuitenkin verovapaa vain, jos koko henkilökunta saa lahjan. Verovapaiden lahjojen yhteenlaskettu arvo voi olla korkeintaan 100 euroa vuodessa (sis. alv). Rahana tai rahaan verrattavana suorituksena (esimerkiksi lahjakortti, jota ei ole yksilöity tietyn palvelun tai esineen ostamiseen tietystä paikasta) annetut lahjat ovat kuitenkin aina työntekijän veronalaista palkkatuloa.

Yrityksen tuloverotuksessa henkilökunnan joululahjakulut ovat kokonaan vähennyskelpoisia, mutta arvonlisäveroa ei yritys niistä voi vähentää, sillä joululahjat katsotaan menevän yksityiseen kulutukseen.

Joululahjat yhteistyökumppaneille ja asiakkaille

Myös yhteistyökumppaneita saatetaan muistaa joululahjalla joulun aikaan. Näiden lahjojen verotuskäsittelyyn vaikuttaa se, onko kyseessä edustus- vai mainoslahja.

Mainoslahjat ovat arvoltaan vähäisiä – mainoslahjan arvo saa olla enintään 35 euroa – ja ne annetaan yleensä samanlaisina ja samanaikaisesti usealle eri vastaanottajalle. Mainoslahjan tunnistaa usein siitä, että siihen on painettu yrityksen logo ja nimi. Tavanomaisista mainoslahjoista aiheutuneet menot ovat vähennyskelpoisia tuloverotuksessa, lisäksi mainoslahjan sisältämän arvonlisäveron saa vähentää.

Yli 35 euron arvoiset mainoslahjat tulkitaan edustuslahjoiksi. Edustuslahjoiksi lasketaan usein muutamalle tärkeimmälle yhteistyökumppanille tai asiakkaalle ostetut yksilöidyt lahjat. Lisäksi Verohallinnon mukaan alkoholilahjat on verotuksessa tulkittu käytännössä aina edustamiseen liittyviksi. Edustuslahjan arvonlisäveroa ei saa vähentää ja tuloverotuksessa kuluista saa vähentää puolet.

-Marjo, Talous- ja lakivalmentaja

Renderöinti – mitä ihmettä se on?

Mitä on renderöinti?

Renderöinti on valokuvan kaltaisten kuvien tekemistä tietokoneohjelmalla. Renderöinnissä luodaan tietokoneohjelmalla 3D-malleista kuvia. Kuvia voidaan tehdä ihan mistä tahansa halutusta kohteesta, tuotteesta tai tilasta esimerkiksi uudiskohteesta. Usein myös uusien puhelimien ja laitteiden mainokset ovat renderöityjä kuvia. Alla oleva kuva puhelimesta on renderöity, eikä kuvan puhelinta ole oikeasti olemassa.

Kuinka renderöintiä tehdään?

Renderöintiä varten tarvitset siihen soveltuvan ohjelman ja 3D-mallit. 3D-malleja on mahdollista tehdä itse, mutta netistä on saatavana kattava valikoima ilmaisia ja maksullisia 3D-malleja, joita voi hyödyntää. Renderöintiin ja 3D-mallien tekemiseen suosittelen ohjelmaksi Blenderiä. Se on kokonaan ilmainen, monipuolinen ja ammattikäyttöön soveltuva ohjelmisto. Yksinkertaisimmillaan renderöinnissä ohjelmaan esim. Blenderiin ladataan valmiit 3D-mallit, jotka jo sisältävät tekstuurit ja materiaalit. 3D-mallit asetetaan paikoilleen, niille asetetaan tarvittaessa tausta ja tuote valaistaan halutulla tavalla ohjelmassa. Tämän jälkeen tuotteesta voidaan ottaa kuvia. Jos kyseessä on uusi tuote, ei valmiita 3D-malleja ole olemassa, vaan ne luodaan itse tai ne voidaan ostaa ammattilaiselta.

Mitä hyötyä on renderöinnistä?

Renderöinnin avulla voidaan luoda mielikuvia tai näyttää asiakkaalle valmis tuote, ennen kuin fyysinen tuote on edes valmistunut. Esimerkiksi uudiskohteiden tuotekuvat ovat hyvä esimerkki renderöinnin hyödyntämisestä myynnissä ja mielikuvien luomisessa. Asiakkaan on helpompi tehdä ostopäätös, jos hän voi katsella kuvista tulevan asunnon sisätiloja. Renderöidyt kuvat ovat siis tärkeä myynnin apuväline mielikuvien luomiseen.

Alla on esimerkkikuva renderöidystä keittiöstä. Kaikki kuvan 3D-mallit ovat itse tehtyjä, eikä mitään kuvassa näkyvää ole oikeasti olemassa.

– Markus

Tauottaisinko vai enkö tauottaisi?

Tämä vuosi on saanut aikamoisia mullistuksia aikaan työnteossa. Toimisto on vaihtunut kotitoimistoon. Kahvitauot ovat muuntuneet pikaiseen kahvin tai teen hakemiseen, ilman sen suurempaa taukoa. Muutama askel keittiöön ja äkkiä takaisin. Vaellus neukkarista toiseen tapahtuu nykyään klikkaamalla eri Teams- tai Zoom- tai Webex-linkkiä. Työn tauottaminen ja taukojumppa ovat ajatuksena kivoja mutta eivät ihan vielä käytännössä. Kuulostaako tutulta?

Vuonna 2019 tehty lehtijuttu nimesi istumisen “suomalaisten paheeksi”. Jutussa pureuduttiin amerikkalaistutkimukseen istumisen negatiivisista vaikutuksista. Ja niitähän löytyy: rasva-aineenvaihdunnan häiriöt, ylipaino, unen häiriöt sekä tuki- ja liikuntaelimistön vaivat vain mainitakseni muutamia. UKK -instituutin asiantuntija arvioi tuossa mainitsemassani lehtijutussa että suomalaiset istuvat keskimäärin 9 tuntia päivässä. Melkein uskallan väittää että tuo istumisen määrä on vuoden 2020 myötä vain kasvanut.

No, mikä avuksi?

Tauot ja liikkuminen, tietysti.

Jos työsi sen sallii, ihan ensimmäisenä suosittelen lataamaan älypuhelimeesi sovelluskaupasta löytyvän Pomodoro -sovelluksen. Sovelluksia on maksuttomana vaikka kuinka monta, toiminta kaikissa on kutakuinkin sama. Ulkonäkö ja selkeys niissä pääasiassa vaihtelee. Itse taisin ladata pari sovellusta ennen kuin löysin sen, mikä eniten miellytti omaa silmääni.

Pomodoro metodina tarkoittaa, että teet 25 minuuttia töitä ja sen jälkeen tulee 5 minuutin paussi. Töille omistetun 25 minuutin aikana et selaa sosiaalista mediaa tai haahuile netissä, aika on tarkoitettu vain työn tekemiseen. Paussin aikana voit tehdä mitä haluat: kurkistaa Instasta viimeisimmät, lukea tulleet viestit, hakea lisää kahvia tai teetä tai käydä vessassa. Tällaisia 25+5 minuutin settejä tehdään neljä peräjälkeen, sitten on pidemmän tauon paikka. Itse olen omaan Pomodorooni ohjelmoinut tuon pidemmän tauon 20 minuutin mittaiseksi.

Itse pidän Pomodoroa päällä lähes joka työpäivä. Huomaan olevani tehokkaampi ajankäyttöni suhteen ja, tosiaan, työpöydän ääreltä tulee noustua säännöllisesti. Kirjoitus- tai lukuhommissa Pomodoro on kultaakin kalliimpi. Huomaan nimittäin että ilman Pomodoroa ajatus alkaa harhailemaan viimeistään 45 minuutin jälkeen. Jos silloin sukellan vaikka sosiaaliseen mediaan, saatan yhtäkkiä huomata käyttäneeni siellä vartin tai jopa puoli tuntia.

Toinen mitä suosittelen on taukoliikunta. Jo vähäinenkin liikunta auttaa! Voit tehdä parin minuutin ajan muutamia kehoa avaavia liikkeitä. Istumatyössä rintakehää avaavat liikkeet sekä esimerkiksi taka- ja etureisiin kohdistuva liike sekä venytykset tuntuvat hyvältä. Voit myös käydä pikaisella happihypyllä ulkona. Kävele 5 minuuttia yhteen suuntaan ja käänny takaisin. Aina ei tarvitse tähdätä vähintään tunnin lenkkiin tai hikijumppaan. Vähäinenkin liike on parempi kuin ei mitään liikettä lainkaan!

Liikkuvaista päivää sinulle toivottaen,

Kati