Myynti, Korona, tuottavuus ja onnellinen myyjä

Näin loppuvuoden lähestyessä, ja haasteellista vuotta 2020 taaksepäin katsoessa, monella on varmasti myyntitavoitteissa vielä aukkoa – ainakin jos verrataan sitä tammikuun optimistisiin tavoitteisiin. Myynnin vetäjälle taikka myyjällekään ei varmasti ole tuntematon tilanne, että loppuvuodesta lähdetään tekemään rankkaa kampanjointia, tiputellaan hintoja, jahdataan kahdella puhelimella asiakkaita ja kurotellaan myyntitavoitteita kiinni, jotta saadaan vuoden liikevaihto ja EBIT tavoitteet täyteen.

Toisaalta ehkäpä on niitäkin, joiden tavoitteet on jo täynnä eikä vuoteen enää ”mahdukaan” enempää. He ovat jo varmaan siirtyneet pipareiden leipomiseen ja glögin lämmittelyyn sen suuremmin asiaa miettimättä.

Vuoden mittaan olen itsekin ihmetellyt tätä tilannetta sekä siihen liittyvää ajatusmaailmaa jatkuvuudesta. Varsinkin isommat yritykset kun ovat jo vuosikaudet eläneet kvartaalitaloutta ja ovat siihen jotenkin sokaistuneet. Investoinnit ja budjetit on luotu suunnilleen kolmen kuukauden päähän ja varsinkin ROI’n ollessa enemmän kuin puoli vuotta on talousjohtajat haukkoneet happea kauhistuksessa.

Toki yrityksen toiminnan kannalta jatkuvuuden turvaaminen, siihen liittyvät säästöt sekä kassavirran kanssa tasapainottelu ovat keskiössä. Suurin sokaistuminen kuitenkin tuntuu osuvan siihen harhaan että elämä itsessään ulottuu vain kvartaalin päähän. Tässä sokeudessa usein unohdetaan, että ihmiset jatkavat elämäänsä. Ihmiset tarvitsevat edelleen asioita ja ne samat ihmiset tarvitsevat ennen kaikkea toisiaan. Eivätkä ihmiset elä kvartaaleittain.

Tämä olisi yritystenkin syytä välillä muistaa.

Miten ihmisten elämä ja tarpeet sitten liittyvät epävakauteen ja kvartaalitalouteen? Ihmiset edelleen ovat niitä, jotka sitä kauppaa tekevät ja vieläpä toisten ihmisten kanssa. Suurin kriisi on ollut tulevaisuuden uskon -kriisi, eli pelko siitä, että jatkuvuus on jollain tapaa uhattuna. Luottamuksen kriisi.

Tämä on harhaa. Elämä jatkuu, kuluttaminen jatkuu, myynti ja liiketoimintakin jatkuu. Sen on vain muututtava. Sen on tultava lähemmäs ihmistä. Lähemmäs niitä arvoja ja pelkoja, joita ihmisillä on. Liiketoiminnan on palveltava jatkuvuuden periaatteita ja jos siihen halutaan mennä, on sen luovuttava kvartaaliajattelusta sekä vuositavoitteista.

Yrityksen pitää ja myynnin pitää toki olla kannattavaa, mutta samalla kun mietitään kannattavuutta voidaan miettiä sitä, mistä myynti yleensäkin ponnistaa? Se ponnistaa luottamuksesta ja luottamusta ei valitettavasti voi olla kuin ihmisten välillä. Sellaisten ihmisten, jotka ovat enimmäkseen tyytyväisiä toisiinsa ja jotka ovat onnellisia kohtaamisestaan.

Miten olisi, jos tässä vaiheessa vuotta reflektoitaisiinkin ihan rauhassa ja katsottaisiin sitä miten hyvin on kaikista haasteista selvitty? Keskityttäisiin jatkossakin kvartaalitavoitteiden sijaan siihen, että liiketoiminnasta saataisiin jatkuvasti kehittyvää ja ihmiset aidosti huomioivaa. Mitä jos yritykset keskittyisivätkin luomaan onnellisia työntekijöitä ja luottaisivat siihen, että onnelliset työntekijät luovat onnellisia asiakkaita?

Bhutanin kehityksen tärkein mittari on bruttokansanonnellisuus. Miten olisi jos yrityksillä olisi johtamisindeksin, projekti KPI -mittareiden, liikevaihdon sekä kannattavuuden lisäksi mittarina työntekijöiden onnellisuuden kehitys? Työhyvinvointiakin kun mitataan lähinnä sillä, miten paljon on oltu saikulla ja onko yrityksen strategian kommunikointi toiminut.

Siinä meille kaikille mietittävää, miten maksimoidaan omien läheisten onnellisuus. Miten teen työkaverini arjesta helpompaa ja hänestä onnellisemman?

Onnellinen myyjä, onnellinen työntekijä tekee tulosta. Koska onnellinen ihminen on valmis kohtaamaan toisen ihmisen ihmisenä.

Voimaa ja iloa vuoteen 2021.

Matias Vasarainen

Myyntivalmentaja, Carads Oy

Joulunalusajan kirjanpitoa ja verotusta

Tässä muutama vinkki pikkujoulukulujen ja joululahjojen vähennyskelpoisuuteen ja verotukseen.

Pikkujoulut

Vallitseva koronatilanne rajoittaa perinteisten pikkujoulujen järjestämistä. Työnantaja voi kuitenkin järjestää pikkujoulut verovapaasti myös virtuaalisesti. Tällöin työnantaja voi tarjota etäosallistujille verovapaasti ohjelman, ruuat ja juomat, järjestäen ruokien ja juomien toimituksen kotiin tai tiettyyn noutopaikkaan.

Firman pikkujoulujen ollessa avoin tilaisuus koko yrityksen henkilökunnalle ovat myös pikkujouluista aiheutuvat henkilökunnan virkistysmenot alkoholitarjoiluineen täysin vähennyskelpoisia tuloverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa.

Joululahjat

Jouluun valmistautumiseen kuuluu usein joululahjat työntekijöille sekä mahdolliset joulumuistamiset asiakkaille, yhteistyökumppaneille tai muille sidosryhmille.

Joulumuistamiset henkilökunnalle

Työnantaja voi muistaa työntekijää verovapaasti pienimuotoisella joululahjalla. Joululahja on kuitenkin verovapaa vain, jos koko henkilökunta saa lahjan. Verovapaiden lahjojen yhteenlaskettu arvo voi olla korkeintaan 100 euroa vuodessa (sis. alv). Rahana tai rahaan verrattavana suorituksena (esimerkiksi lahjakortti, jota ei ole yksilöity tietyn palvelun tai esineen ostamiseen tietystä paikasta) annetut lahjat ovat kuitenkin aina työntekijän veronalaista palkkatuloa.

Yrityksen tuloverotuksessa henkilökunnan joululahjakulut ovat kokonaan vähennyskelpoisia, mutta arvonlisäveroa ei yritys niistä voi vähentää, sillä joululahjat katsotaan menevän yksityiseen kulutukseen.

Joululahjat yhteistyökumppaneille ja asiakkaille

Myös yhteistyökumppaneita saatetaan muistaa joululahjalla joulun aikaan. Näiden lahjojen verotuskäsittelyyn vaikuttaa se, onko kyseessä edustus- vai mainoslahja.

Mainoslahjat ovat arvoltaan vähäisiä – mainoslahjan arvo saa olla enintään 35 euroa – ja ne annetaan yleensä samanlaisina ja samanaikaisesti usealle eri vastaanottajalle. Mainoslahjan tunnistaa usein siitä, että siihen on painettu yrityksen logo ja nimi. Tavanomaisista mainoslahjoista aiheutuneet menot ovat vähennyskelpoisia tuloverotuksessa, lisäksi mainoslahjan sisältämän arvonlisäveron saa vähentää.

Yli 35 euron arvoiset mainoslahjat tulkitaan edustuslahjoiksi. Edustuslahjoiksi lasketaan usein muutamalle tärkeimmälle yhteistyökumppanille tai asiakkaalle ostetut yksilöidyt lahjat. Lisäksi Verohallinnon mukaan alkoholilahjat on verotuksessa tulkittu käytännössä aina edustamiseen liittyviksi. Edustuslahjan arvonlisäveroa ei saa vähentää ja tuloverotuksessa kuluista saa vähentää puolet.

-Marjo, Talous- ja lakivalmentaja

Renderöinti – mitä ihmettä se on?

Mitä on renderöinti?

Renderöinti on valokuvan kaltaisten kuvien tekemistä tietokoneohjelmalla. Renderöinnissä luodaan tietokoneohjelmalla 3D-malleista kuvia. Kuvia voidaan tehdä ihan mistä tahansa halutusta kohteesta, tuotteesta tai tilasta esimerkiksi uudiskohteesta. Usein myös uusien puhelimien ja laitteiden mainokset ovat renderöityjä kuvia. Alla oleva kuva puhelimesta on renderöity, eikä kuvan puhelinta ole oikeasti olemassa.

Kuinka renderöintiä tehdään?

Renderöintiä varten tarvitset siihen soveltuvan ohjelman ja 3D-mallit. 3D-malleja on mahdollista tehdä itse, mutta netistä on saatavana kattava valikoima ilmaisia ja maksullisia 3D-malleja, joita voi hyödyntää. Renderöintiin ja 3D-mallien tekemiseen suosittelen ohjelmaksi Blenderiä. Se on kokonaan ilmainen, monipuolinen ja ammattikäyttöön soveltuva ohjelmisto. Yksinkertaisimmillaan renderöinnissä ohjelmaan esim. Blenderiin ladataan valmiit 3D-mallit, jotka jo sisältävät tekstuurit ja materiaalit. 3D-mallit asetetaan paikoilleen, niille asetetaan tarvittaessa tausta ja tuote valaistaan halutulla tavalla ohjelmassa. Tämän jälkeen tuotteesta voidaan ottaa kuvia. Jos kyseessä on uusi tuote, ei valmiita 3D-malleja ole olemassa, vaan ne luodaan itse tai ne voidaan ostaa ammattilaiselta.

Mitä hyötyä on renderöinnistä?

Renderöinnin avulla voidaan luoda mielikuvia tai näyttää asiakkaalle valmis tuote, ennen kuin fyysinen tuote on edes valmistunut. Esimerkiksi uudiskohteiden tuotekuvat ovat hyvä esimerkki renderöinnin hyödyntämisestä myynnissä ja mielikuvien luomisessa. Asiakkaan on helpompi tehdä ostopäätös, jos hän voi katsella kuvista tulevan asunnon sisätiloja. Renderöidyt kuvat ovat siis tärkeä myynnin apuväline mielikuvien luomiseen.

Alla on esimerkkikuva renderöidystä keittiöstä. Kaikki kuvan 3D-mallit ovat itse tehtyjä, eikä mitään kuvassa näkyvää ole oikeasti olemassa.

– Markus

Tauottaisinko vai enkö tauottaisi?

Tämä vuosi on saanut aikamoisia mullistuksia aikaan työnteossa. Toimisto on vaihtunut kotitoimistoon. Kahvitauot ovat muuntuneet pikaiseen kahvin tai teen hakemiseen, ilman sen suurempaa taukoa. Muutama askel keittiöön ja äkkiä takaisin. Vaellus neukkarista toiseen tapahtuu nykyään klikkaamalla eri Teams- tai Zoom- tai Webex-linkkiä. Työn tauottaminen ja taukojumppa ovat ajatuksena kivoja mutta eivät ihan vielä käytännössä. Kuulostaako tutulta?

Vuonna 2019 tehty lehtijuttu nimesi istumisen “suomalaisten paheeksi”. Jutussa pureuduttiin amerikkalaistutkimukseen istumisen negatiivisista vaikutuksista. Ja niitähän löytyy: rasva-aineenvaihdunnan häiriöt, ylipaino, unen häiriöt sekä tuki- ja liikuntaelimistön vaivat vain mainitakseni muutamia. UKK -instituutin asiantuntija arvioi tuossa mainitsemassani lehtijutussa että suomalaiset istuvat keskimäärin 9 tuntia päivässä. Melkein uskallan väittää että tuo istumisen määrä on vuoden 2020 myötä vain kasvanut.

No, mikä avuksi?

Tauot ja liikkuminen, tietysti.

Jos työsi sen sallii, ihan ensimmäisenä suosittelen lataamaan älypuhelimeesi sovelluskaupasta löytyvän Pomodoro -sovelluksen. Sovelluksia on maksuttomana vaikka kuinka monta, toiminta kaikissa on kutakuinkin sama. Ulkonäkö ja selkeys niissä pääasiassa vaihtelee. Itse taisin ladata pari sovellusta ennen kuin löysin sen, mikä eniten miellytti omaa silmääni.

Pomodoro metodina tarkoittaa, että teet 25 minuuttia töitä ja sen jälkeen tulee 5 minuutin paussi. Töille omistetun 25 minuutin aikana et selaa sosiaalista mediaa tai haahuile netissä, aika on tarkoitettu vain työn tekemiseen. Paussin aikana voit tehdä mitä haluat: kurkistaa Instasta viimeisimmät, lukea tulleet viestit, hakea lisää kahvia tai teetä tai käydä vessassa. Tällaisia 25+5 minuutin settejä tehdään neljä peräjälkeen, sitten on pidemmän tauon paikka. Itse olen omaan Pomodorooni ohjelmoinut tuon pidemmän tauon 20 minuutin mittaiseksi.

Itse pidän Pomodoroa päällä lähes joka työpäivä. Huomaan olevani tehokkaampi ajankäyttöni suhteen ja, tosiaan, työpöydän ääreltä tulee noustua säännöllisesti. Kirjoitus- tai lukuhommissa Pomodoro on kultaakin kalliimpi. Huomaan nimittäin että ilman Pomodoroa ajatus alkaa harhailemaan viimeistään 45 minuutin jälkeen. Jos silloin sukellan vaikka sosiaaliseen mediaan, saatan yhtäkkiä huomata käyttäneeni siellä vartin tai jopa puoli tuntia.

Toinen mitä suosittelen on taukoliikunta. Jo vähäinenkin liikunta auttaa! Voit tehdä parin minuutin ajan muutamia kehoa avaavia liikkeitä. Istumatyössä rintakehää avaavat liikkeet sekä esimerkiksi taka- ja etureisiin kohdistuva liike sekä venytykset tuntuvat hyvältä. Voit myös käydä pikaisella happihypyllä ulkona. Kävele 5 minuuttia yhteen suuntaan ja käänny takaisin. Aina ei tarvitse tähdätä vähintään tunnin lenkkiin tai hikijumppaan. Vähäinenkin liike on parempi kuin ei mitään liikettä lainkaan!

Liikkuvaista päivää sinulle toivottaen,

Kati

Kapulakieli on myrkkyä myynnille!

Lähestulkoon jokainen joutuu joskus kirjoittamaan tekstejä, joiden tarkoitus on myydä jotain. Silloin kannattaa unohtaa melkein kaikki, mitä olet opinnoissasi tai työelämässä muualla kuin markkinoinnin tai viestinnän parissa kirjoittamisesta oppinut.

Jos olet työnhakija, kirjoitat työhakemuksia, joiden tarkoitus on myydä omaa osaamistasi mahdolliselle uudelle työnantajalle. Jos haet apurahaa, sinun tulee vakuuttaa apurahan myöntäjä projektisi toteuttamiskelpoisuudesta – eli myydä idea. Jos olet aloittava yrittäjä, on sanomattakin selvää, että sinun tulee osata kirjoittaa monenlaisia tekstejä, joissa myyt tuotteitasi, palveluitasi tai asiantuntemustasi.

Eri tarkoituksiin ja kanaviin tarvitaan erilaisia tekstejä, eikä yhden tyylilajin taitaminen tarkoita, että olisit välttämättä luontainen taituri jossain muussa. Kunkin tyylilajin lainalaisuudet kannattaa ottaa haltuun hankkimalla niistä tietoa ja harjoittelemalla käytännössä.  

Voi olla, että olet tottunut kirjoittamaan erilaisia esseitä ja opinnäytetöitä opiskelujesi aikana. Työurasi aikana olet saattanut kirjoittaa vaikkapa erilaisia raportteja ja muistioita. Tällaiset tekstit ovat varsin kaukana myyvästä tekstistä. Katsotaanpa siis, millaisia edellä mainituissa teksteissä usein esiintyviä asioita kannattaa välttää, jos tekstin avulla pitäisi myydä jotain.

Vältä kapulakieltä

Kapulakieli on tyypillistä etenkin virkatyönä tuotetuissa teksteissä, vaikka kapulakieltä tulisi välttää myös niissä. Kapulakieltä eksyy usein myös opinnäytetöihin, joiden tarkoitus on yrittää vakuuttaa kuulija kirjoittajan asiantuntemuksesta. Juridiset tekstit ovat ihan oma lukunsa, joihin tietenkin vaikuttaa sekin, että lakitekstitkin ovat useimmiten kapulakieltä.  

Vaikka akateemisessa kirjoittamisessa vakuuttavuus syntyy oleellisiin lähteisiin perustuvasta argumentaatiosta ja oman tutkimuksen seikkaperäisestä esittämisestä, ja hallinnollisissa yhteyksissä teksteiltä kaivataan täsmällisyyttä, joka usein tekee lauseista pitkiä, näissäkin teksteissä kapulakieltä kannattaa pyrkiä välttämään.

Myyvän tekstin pitäisi olla ytimekästä ja selkeää, ja kapulakieli on suorastaan sen vastakohta. Siksi kannattaa pitää huolta, että tunnistat kapulakielen ja osaat karsia kapulakielisyydet teksteistäsi.

Kapulakieli on nimittäin pohjimmiltaan harhauttamisen väline – se ei välitä viestiä, vaan toimii sumuverhona, jonka läpi asian todellista laitaa on vaikea tulkita. Merkitys hämärtyy monimutkaisten, kankeiden ja epäselvien lauserakenteiden taakse, ja tekstistä on vaikea päätellä, kuka on vastuussa ja mitä itse asiassa päätettiin tai tehtiin.

Näin pääset kapulakielestä eroon

Vältä ylipitkiä virkkeitä

Katkaise pitkät virkkeet kahdeksi tai useammaksi. Yleensä silloin myös monimutkaiset rakenteet yksinkertaistuvat melkein itsestään.

Vältä substantiivitautia

Yksi kapulakielen helmasynneistä on substantiivitauti. Siinä tärkein verbi, siis tekeminen, muutetaan substantiiviksi, ja verbiksi jää jotain, joka ei oikeastaan kerro yhtään mitään – siis toteutetaan tekeminen sen sijaan että tehdään. Tyypillisiä verbejä substantiivitautiin sairastuneissa lauseissa on vaikkapa suorittaa, toteuttaa, osoittaa, ilmetä tai tehdä. Usein lauseet ovat passiivissa ja tekijä on agenttina: ”tekeminen toteutetaan sen ja sen toimesta tai taholta”.

Vältä kankeita ilmaisuja

Yläasteen äidinkielenopettajani kielsi sanan ’omata’ käytön niin tehokkaasti, että taisin kirjoittaa sen tähän ensimmäistä kertaa ikinä. Mutta hänellä oli pointti. Kannattaa välttää myös ilmaisuja johtuen, riippuen, puitteissa tai sisältäen. Eivät ne kiellettyjä ole, mutta hälytysmerkkejä siitä, että kyse saattaa olla kapulakielestä. Etenkin, jos viljelet niitä paljon.

Vältä jargonia

Yritä löytää hankalille sanoille suomenkielinen vastine. Jos sinun on pakko käyttää ammattiterminologiaa, kerro lukijalle, mitä käyttämäsi termit tarkoittavat. Ole myös johdonmukainen niiden käytössä

Vältä lyhenteitä

Vakiintuneetkin lyhenteet tekevät tekstistä raskasta ja rumaa, mutta kaikkein pahinta on, jos lyhenne ei aukea lukijalle. Teksti ei ole kovin myyvää, jos potentiaalisen asiakkaan täytyy googlata käyttämäsi lyhenteet. Jälleen: jos lyhenteitä on pakko käyttää, kerro aluksi, mitä ne tarkoittavat.

Vältä pilkkuviidakkoa

Vaikka oikeinkirjoitus kertoo siitä, että teksti on huoliteltua, älä kuitenkaan hirttäydy hyperkorrektiuteen. Vaikka esimerkiksi pilkkusäännöt on hyvä osata, kannattaa huomioida, että kielitoimistokin antaa nykyisin enemmän vapauksia kuin ennen – eli ihan aina pilkkua ei tarvitse laittaa, vaikka perussääntöjen mukaan näin pitäisikin tehdä. Esimerkiksi kovin lyhyistä virkkeistä sen voi jättää poiskin. Älä siis tee turhaan tekstistä pilkkuviidakkoa!

Tekstillä on väliä

Teksteillä on väliä. Ne voivat vaikuttaa, välittää viestiä, rakentaa brändiä ja myydä, mutta ne voivat myös puuduttaa, hämmentää, sekoittaa asioita, vähentää uskottavuutta ja estää myyntiä. Jos haluat varmistaa, että teet oikeita asioita, tule kuulolle ilmaiseen Facebook-liveen, jossa kerron vakuuttavan tekstin kolme kulmakiveä! Lisäksi paljastan, mitä ammattilaiset tekevät ennen tekstiensä julkaisemista.

Facebook-live 17.11. kello 18 Taitojen tykitystä -Facebook-ryhmässä.

Katariina, Caradsin tekstitaitovalmentaja

Työnhaku ja video – Näillä vinkeillä erotut eduksesi

Video on formaattina aitoutta parhaimmillaan – se lisää mahdollisuutta löytää paras match sun ja työpaikan välillä. ⁣Eikä sovi unohtaa että videohakemus tai video-CV osoittaa jo itsessään yhden oleellisen työelämätaidon – itsenäiset videotaidot!

Oli kyse videohakemuksesta tai etähaastattelusta, näillä vinkeillä (+ puhelimella tai läppärillä) pääset hyvin alkuun ⬇️⁣

Ennen kuin kamera käy

🎥 Aseta kamera silmien korkeudelle. Usein kamera jää liian alas, mikä voi saada katsojan alitajuntaisesti ajattelemaan, että asetat itsesi korkeampaan asemaan häneen verrattuna.⁣

🎥 Kuvaa luonnonvalossa ja testaa sopivaa valoa sälekaihtimia säätämällä. Valitse lisäksi rauhallinen tausta, joka ei vie huomiota sanomastasi. Se ei tarkoita välttämättä valkoista seinää, vaan taustassa voi näkyä kuvattavan persoona!⁣

🎥 Panosta ääneen, jos vain mahdollista. Yksinkertaisimmillaan äänenlaatu paranee, kun käytät kuulokkeita, mutta jos työskentelet paljon videon avulla, suosittelen hankkimaan mikin. Katsoja kiinnittää ensimmäisenä huomion ääneen: jos ääni kuuluu hyvin, kuvakin saa yleensä hyväksynnän katsojalta.⁣

Tässä videopalavereihin liittyen – sama neuvo pätee työnhakuun liittyvien videoiden suhteen!

Aaand Action! – Jännittääkö aloittaminen?

Mitä enemmän kuvaat, sitä enemmän totut omiin kasvoihin ja ääneen. Tottuminen taas vähentää tilanteen outoutta ja se välittyy videolle luonnollisena olemisena, jota on mukava katsoa.

Ihan kuten minkä tahansa taidon opettelussa itsevarmuus karttuu vain tekemällä. Nauti onnistumisista, mutta asennoidu myös siihen, että kaikki ei mene (eikä tarvitsekaan mennä) heti putkeen! 🔥⁣

Viimeistely – Tee vähintään pikainen viilaus videoille

Älypuhelimista löytyy tosi simppeli editointityökalu jolla napsit noin 10-20 sekunnissa videon alusta ja lopusta turhan säädön pois. Eli käytännössä se tallennusnapin painamisen ynnä muun alun ja lopun säätö ⁣😅

Kun jaksat käyttää pienen hetken siihen, että leikkaat videon alku- ja loppupäästä ylimääräiset sekunnit pois, jätät videollasi ammattimaisen vaikutuksen! Tällä nopealla hienosäädöllä voi olla iso vaikutus sinusta saatuun ensivaikutelmaan työnhaussa 👨🏻‍💼👩🏻‍💼 ⁣

Ohjeet iPhonelle: ⁣
⁣1. Avaa video kuvat-sovelluksessa⁣
2. Paina “Muokkaa”⁣
3. Eteesi avautuu “aikajana”, jota venyttämällä leikkaat turhat sekunnit pois⁣
4. Paina ”Valmis”, tallenna ja TADAA – videosi on viimeistelty!⁣

Varaa aika omaan 30 min ilmaiseen videokartoitukseen!

Annan kommentit sinun videoihisi – oli kyseessä sitten video CV, videohakemus, videoesittely tai muu työnhakuun liittyvä video.

Kuvalla vai ilman?

Kun teet CV:n, liitätkö siihen kuvan itsestäsi?

Kuva CV:ssä jakaa mielipiteitä. Toisaalta osaamisen pitäisi näkyä ilman pärstäkertointakin. Ja tuoko naama jotakin lisätietoa vahvuuksista?

Toisaalta, kun naama on tuttu jo ennen haastattelua, lähdetäänkö metrin kilpailijoiden edellä kisaan ”tuttuina”?

Ennen kuvia ei juurikaan lisätty ja se oli hyvinkin normaalikäytäntö. Tuolloin myös CV:t maistuivat puulta ja lukija nukahti niitä lukiessaan. Myös jokainen tekijä sai hermoromahduksen kaivellessaan kaikki tittelit ja päivämäärät ja muut pikkudetaljit jostain laatikkojen kätköistä.

Nykyään visuaalisuus on POP. Jos haluat jäädä mieleen, CV:nkin on oltava visuaalinen ja persoonallinen ja silti tuoda kaikki osaaminen esille.

Kuvaa ei ole edelleenkään pakko laittaa. Voit tehdä CV:stäsi persoonallisen ja mieleenpainuvan myös ilman kuvaa.

Käytäntönä alkaa olla, että CV:ssä on kuva, josta tunnistaa henkilöbrändisi. Kuvalla saat ne extrapisteet panostamisesta, mikäli olet alkanut rakentamaan omaa työnhakijabrändiäsi. Ja tämä koskee kaikkia työnhakijoita! Sitä voi verrata vaikkapa ateriaan. Jos lautaseltasi löytyvät kaikki (proteiinit, hiilarit, hyvät rasvat, kasvikset ym) ja ne ovat vain laitettu lautaselle, saat toki kaiken tarvitsemasi ravinnon. Jos asettelet ruuat kauniisti lautaselle ja kasvisten väriloisto näkyy ensimmäisenä, ateria on nautinto myös visuaalisesti. Eli ilman kuvaa pärjäät kyllä, mutta kuvalla voit saada extrapisteitä.

Mitä kuvan sitten pitäisi kertoa?

No tietenkin itsestään selvää on, ettei laiteta sitä pieruverkkarikuvaa, jossa tukka on sekaisin. Siisti, huoliteltu ulkonäkö ehdottomasti. Tämä on oikeastaan ainoa varsinainen sääntö.

Sen jälkeen alkaa personointi. Mitä työpaikkaa haet ja millaisesta työyhteisöstä?

Kuvan pitäisi vastata haettua paikkaa ja sopia haettavaan työyhteisöön.

Esimerkiksi sirkukseen haetaan hyvin erinäköisellä kuvalla kuin vaikkapa pankkikonttoriin.

Usein säännöksi sanotaan myös, että pitäisi olla naamakuva. Valtaosassa tapauksia se varmasti pitää paikkansa. Haastan kuitenkin kaikki laittamaan aivosolut töihin ja miettimään missä tapauksissa kokovartalokuva voisikin olla sopivin vaihtoehto. Tässäkin sanoisin, että ”säännöt” on tehty rikottaviksi, jos kuva tuo lisäarvoa hakemukseesi. Mikäli kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja saa sinut kilpailijoidesi edelle, kokeile!

Liitätkö sinä kuvan itsestäsi CV:hen?

Tiina, Carads Oy

Mitenkäs yrittäjyys?

Oletko ikinä miettinyt yrittäjyyttä sinulle vaihtoehdoksi? Yrittäjyyteen liittyy paljon peikkoja ja olettamuksia, huhuja ja mielipiteitä. Mutta millaisia ominaisuuksia yrittäjältä olisi syytä löytyä?

Sinulla tulisi olla tahtoa ja halua tehdä jotakin täysin omannäköistä työtä, joka vastaa arvojasi. Yrittäminen vaatii aina raakaa työtä, mutta mitä muuta tarvitaan?

Halu kehittyä lienee ominaisuuksista kaikkein tärkein. Jos et kehity, opiskele ja opi, olet yrittäjänä hyvin nopeasti entinen yrittäjä. Markkinat ja asiakkaat muuttuvat hyvin nopeasti ja kehityksessä on syytä pysyä mukana, jos tulovirtoja mielii palkkansa verran saada. Myös yrittäjävalmiudet ovat välttämättömyys! Nekin onneksi pystyy opiskelemaan.

Oman verkoston tuki on ensiarvoista! Jos oma verkostosi ei tue sinua, yrittäminen on äärimmäisen hankalaa. Miten saat hoidettua elämän eri osa-alueiden yhteensovittaminsen, jos tukea yhdelle osa-alueelle ei löydy?

Kyky nähdä potentiaalia. Yrittäjän on osattava nähdä hyvä diili silloin, kun se monelle muulle voi olla vielä hämärän peitossa. Yrittäminen vaatii epävarmuuden sietokykyä. Sinun on tehtävä töitä kuukausia ennen kuin saat tekemästäsi työstä palkan. Ja palkkahan riipuu vahvasti asiakasvirroista. Asiakkaiden kohtelu eli asiakaspalvelutaidot ovat oleellisesti vaikuttamassa osaltaan asiakasmääriin.

Suunnitelmallisuus, vastuunkantaminen, itsensä johtaminen ja itseohjautuvuus korostuvat nykyisessä työelämässä myös palkkatyön tekijöillä. Verkostoituminen on edellytys sille, että saat osaamistasi laajemman joukon tietoon.

Hyvä liikeidea edesauttaa kovasti yrityksen perustamista ja sen menestymistä. Mutta jos sinulla on vasta ajatus siitä, että sinusta voisi olla yrittäjäksi, siihenkin on apua tarjolla.

Meidän yhteistyövalmennuksemme Intohimobisneksen kanssa on räätälöity, uniikki valmennuspaketti yrittäjyyteen. Sinulla tarvitsee olla vain ajatus siitä, että jonain päivänä voisit toimia yrittäjänä. Yritysideaakaan ei tarvita. Valmennus kestää puoli vuotta ja tuona aikana saat kaikki tarvittavat tiedot ja taidot kannattavaan ja omien arvojesi mukaisen liiketoiminnan luomiseen. Valmennukseen voit tutustua tarkemmin www.carads.fi/tuote/minustako-yrittajaksi-valmennus/

Tiina /Carads Oy

Vaihtoehtona horisontaalinen urakehitys?

Eija-Erkki Esimerkki haluaisi opiskella ja kehittää osaamistaan työnsisältöä päivittämällä. Hänelle kuitenkin tarjotaan seuraavaksi askeleeksi asiantuntijatehtävistä etenemistä lähiesimieheksi. Eija-Erkki ei oikein haluaisi selvitellä sairauspoissaoloja, keskinäisiä kissanhännänvetoja eikä oikeastaan johtaakaan ketään. Kuitenkin urallaan hän haluaisi edetä. Mikä Eija-Erkkiä nyt auttaisi?

Horisontaalinen urakehitys tietenkin, mutta onko se uralla etenemistä?

Jos etenet urallasi, etenet ensiksi lähiesimieheksi, sitten keskijohtoon ja mahdollisesti lopulta ylempiin johtotehtäviin. Ja mihin sitten? Onko mitään muuta mahdollisuutta EDETÄ?

Kuinka moni haluaa tehdä johtotehtäviä? Entä kuinka monelle johtotehtävät tarjoavat omia vahvuuksia tukevia työtehtäviä? Entä kuinka moni soveltuu johtotehtäviin?

Vertikaaliset urapolut ovat yleisesti hyväksyttyjä ja tunnistettuja etenemistapoja urakehityksessä. Kuitenkin useimmille sopisi parhaiten horisontaalinen urakehitys, varsinkin jos se olisi sosiaalisesti hyväksyttävämpää.

Mitä horisontaalinen urakehitys sitten on?

Horisontaalisesti etenevä ura ei ”etene” johtotehtäviin, vaan tehtävien vastuutaso voi hyvinkin pysyä samana. Kuitenkin työnsisältö muuttuu oleellisesti ja itseään pääsee kehittämään uusin aluevaltauksin.

Eija-Erkki Esimerkki pohtii nyt, pitäisikö hänen vaihtaa työpaikkaa, että välttyisi johtotehtäviltä. Toisaalta suurempi palkka houkuttelisi jotajaksi, vaikkei se olekaan mielekästä työtä.

Projekteihin osallistumalla ja työnantajaa vaihtamalla pääsee toki muuttamaan työnkuvaansa ja saattaa jopa kuukausittain pankkitilille kilahtava euromääräkin kasvaa, vaikka ei ”etenekään”. Mutta eikö olisi hyvä, että työpaikoilla yleiseen käytäntöön otettaisiinkin työntekijöiden horisontaaliset urapolut?

Tällöin työpaikoille voitaisiin luoda 3-5 vuoden välein tapahtuvat tarkastusjaksot, jossa katsottaisiin, mihin suuntaan työntekijä haluaisi kehittää osaamistaan ja olisiko se kyseisen työpaikan mahdollisuuksien rajoissa toteuttaa. Tässä voisi olla jopa mahdollista, että käytännöstä hyötyisivät sekä työnantajat että työntekijät.

Työnantajien hyöty löytyisi motivoituneimmista ja sitoutuneimmista työntekijöistä, jotka viihtyisivät paremmin työssään. Lisäksi työnantajat (esimerkiksi yritykset) saattaisivatkin saaada kilpailuvalttia markkinoilla, kun saisivat työntekijöidensä potentiaalin paremmin hyödynnettyä.

Työntekijöille hyöty löytyisi siitä, että pääsisi työskentelemään vahvuuksillaan ja kehittämään itseään haluamaansa urasuuntaan. Lisäksi näin pääsisi paremmin vaikuttamaan työnsisältöön, jolloin työssään yleensä viihtyykin paremmin. Toki työviihtyvyyteen vaikuttavat monet muutkin asiat, kuten työilmapiiri.

Eija-Erkki Esimerkki käy keskustelun esimiehensä kanssa. Kyseisessä työpaikassa horisontaaliset työpolut eivät ole tunnistettuja, saati kannustettuja. Eija-Erkki päätyy vaihtamaan työpaikkaa. Uudessa työpaikassaan hän pääsee keskustelemaan työnsisältöjen kehittymisestä työntekijän kehittymisen mukana. Keskustelussa sovitaan, että vastaavia keskusteluja käydään vuosittain ja katsotaan miten työnsisältöjä olisi voisi muokata mahdollistamaan urakehityksen ilman johtotehtäviä.

Horisontaalisista urapoluista hyötyisivät myös monet työyhteisöt, koska johtotehtäviin loistavasti soveltuvat henkilöt tulisivat paremmin esille rekrytoinneissa. Siten omilla vahvuuksillaan työskentelevä johtaja voi vaikuttaa koko työilmapiirin ja työhyvinvointiin. Lisäksi horisontaalisuus auttaisi jokaista etenemään urallaan juuri siihen suuntaan, jossa omilla vahvuuksillaan pääsee loistamaan.

Voitaisiinko sosiaalisesti hyväksyä ja jopa kannustaa etenemään urallaan myös horisontaalisesti?

Tiina/Carads Oy

Yrittäjyyden juhlahumua

Carads on jo 1-vuotias!

Perustin Caradsin vuosi sitten, mutta yrittäjyystaipaleeni alkoi paljon aiemmin.

Kolme vuotta ennen yrityksen perustamista sain idean siitä, että työn ja perheen yhdistäminen toimisi parhaiten yrittäjänä. Siinä vaiheessa vielä yritysidea oli kaukainen haave.

Ensimmäiset yritysideani olivat melko lennokkaita ja varsinaisesti kannattava liiketoiminmalli oli vain jokseenkin hatarasti niihin liitettävissä. Myöskin oma henkinen kasvuni yrittäjäksi oli aivan lapsen kengissä.

Yritysideaa ei alkanut näkyä eikä kuulua. Harjoittelu Walesissa avasi silmäni ja ajatukset kirkastuivat. Kansainväliset tuulet uravalmennuksesta olivat jotakin täysin uudenlaista verrattuna oppimaani malliin. Caradsin ensimmäinen versio oli syntynyt.

Siitä versiosta alkoi piiiiiitkä matka lukuisten yrittäjyyskoulutusten ja yrittäjyyttä tukevien koulutusten kautta kohti nykymuotoista Caradsia. Ennen kuin sain liiketoimintasuunnitelman valmiiksi, idea oli jalostunut lukuisia kertoja. Vastaavasti liiketoimintasuunnitelmasta yrityksen perustamiseen ideani jäsentyi käytännössä kokonaan uudelleen.

Sitä mukaa kun oppia ja tietoa sain lisää, yritysideanikin muuttui ja eli. Vuosi sitten yrityksen perustamishetkellä olin jo kohdannut lukuisia vastoinkäymisiä, jotka sillä hetkellä tuntuivat ylitsepääsemättömiltä. Kuitenkin ne olivat hoidettavissa olevia byrokratian helmiä. Vuosi sitten yrityksenikin oli toisenlainen, kuin se on tänään.

Konkreettisin ero on siinä, että vuosi sitten sanoin olevani yrittäjä, pahoitteleva hymy huulillani. Tänään sanon olevani yrittäjä, mutta äänensävyni on vakaa. Tiedän olevani OIKEASTI yrittäjä, enkä yrittäjä, joka yrittää yrittää. En pahoittele sitä enää. Yrittäjyys on minun työtäni ja teen sit nauttien joka hetkestä.

Henkinen kasvu on ollut huimaa, mutta niin on ollut myös hankkimani koulutuksen määrä sekä omaksumani uusien taitojen määrä. Missään muussa työssä en olisi kehittynyt näin lyhyessä ajassa näin paljon, ollen epämukavuusalueella päivittäin.

Alkuperäinen ajatus perheen ja työn yhdistämisestä on mitä suurimmissa määrin totta. Helppoa se ei ole, en edes yritä väittää sitä. Mutta missään muussa työmuodossa suurperheellisenä en pystyisi yhdistämään molempia osa-alueita ja työskentelemään kotoa käsin. Pieni apulaistoimitusjohtakin on pian omassa juhlahumussaan ja kasvaa samaa tahtia Caradsin kanssa ja saan seurata molempien kasvua ylpeänä.

Olen siis erittäin tyytyväinen päätökseeni ryhtyä yrittäjäksi.

Juhlahumun kunniaksi Caradsilla on syksyn aikan tulossa paljon uutta ja vanhoja palveluja uudistetaan. Syksyn mittaan tarjolle tulee myös ilmaisia valmennuksia, joten kannattaa ehdottomasti pistää Fb-sivut seurantaan, jotta saat ensimmäisenä tiedon koulutuksista. Osassa ilmaisia koulutuksia on rajoitettu osallistujamäärä, joten nopeimmat ennättävät ensiksi.

Muistathan myös ottaa Caradsin pörröiset nelijalkaiset leidit seurantaan Instagramin puolella. Löytyvät sieltä sentraalisantrat_caradsoy nimellä ja kertoilevat omasta arjestaan toimistolla.

Minä jatkan juhlahumussa työskentelyä apulaistoimitusjohtajan nukkuessa sylissä. Nähdään syksyn valmennuksissa! 🙂

Tiina/Carads Oy